پنج کاربرد باورنکردنی واقعیت مجازی|واقعیت مجازی |کلینیک تخصصی واقعیت مجازی

0

پنج کاربرد باور نکردنی واقعیت مجازی در علم پزشکی

واقعیت مجازی

بی شک واقعیت مجازی یک فناوری حیرت انگیز است که باعث تحول در همه عرصه‌ های زندگی شده است. در حال حاضر کاربرد واقعیت مجازی به عنوان یک ابزار سودمند در همه رشته ها فراگیر شده است و ما هنوز در ابتدای مسیر شناخت کارائی واقعیت مجازی در تسریع فرآیند پیشرفت های عظیم هستیم. در سال‌ های گذشته از این فناوری جدید بیشتر در عرصه بازی‌ های کامپیوتری استفاده می ‌شد اما در شرایط فعلی واقعیت مجازی توانسته است تاثیرات بسیار مهمی را در زندگی افراد ایجاد کند و باعث تغییر در روند سلامت شده است.

به طور کلی می ‌توان گفت که کاربرد واقعیت مجازی در علم پزشکی توانسته است احتمالات نا محدودی را پوشش دهد و امکان بررسی و آموزش و برای کاربران فراهم کرده است تا تأثیرات مثبتی را بر روی زندگی بیماران و دانشجویان رشته پزشکی بگذارد. با ما همراه باشید تا در این خصوص مطالب بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

کنترل و درمان دردهای مزمن

درد

برخی از افراد به دلایل مختلف دچار دردهای مزمن می شوند که ممکن است روش های درمانی فعلی هیچ تاثیری بر روی کاهش درد آن‌ها نداشته باشد. ورود واقعیت مجازی به عرصه علم پزشکی جنبه‌ های خوبی را برای افراد در میان آورده است. تحقیقاتی که در عرصه ی علم پزشکی بر روی واقعیت مجازی انجام شده نشان داده است که این روش می تواند به خوبی باعث توقف فرآیند پردازش درد توسط مغز شود که این مسئله به بهبود درد در بیماران کمک خواهد کرد. این مسئله بسیار قابل اهمیت است زیرا هرچه زودتر حال بیمار بهبود پیدا کند میزان بستری شدن او در بیمارستان کوتاه خواهد بود و هزینه کمتری به بیمار تحمیل خواهد شد. برنامه‌ های نرم‌ افزاری متعددی فراهم شده است که به بیمار کمک می کنند بر درد خود غلبه کند و مغز او به پردازش سیگنال های درد نپردازد.

دانشمندان از علم کنترل درد و حرکت برای طراحی یک نرم افزار در خصوص غلبه بر درد آموخته شده توسط مغز و مشکلات حرکتی استفاده کردند. این نرم ‌افزار از فناوری واقعیت مجازی سه بعدی برای ایجاد تجربیات حرکتی و دیداری و کمک به بهبود حال بیماران استفاده می کند. کاربرد واقعیت مجازی توانسته است در زمینه کنترل و کاهش درد یک انقلاب عظیم ایجاد کند حتی از این فناوری جدید برای کنترل استرس استفاده می شود. همان گونه که می دانید استرس تاثیرات منفی بر روی کیفیت زندگی افراد می گذارد و چه بسا آنها را از انجام فعالیت های خود باز دارد. برنامه های واقعیت مجازی توانسته است یک راه حل مناسب را برای کنترل درد ارائه کند و به تدریج باعث بهبود حال بیمار و میزان رضایت مندی شود.

پیشگیری از آلزایمر

دمانس

آلزایمر یک نوع دمانس است که می تواند باعث بروز مشکل در حافظه، تفکر و رفتار فرد شود. این عارضه به تدریج شروع می شود و با گذر زمان بدتر خواهد شد و باعث بروز مشکل در انجام فعالیت های روزمره فرد می شود. طبق تحقیقات انجام شده فقط در آمریکا ۵۰ میلیون نفر به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که یک رقم بسیار بالا است. از دست دادن حافظه، خانواده های افراد بیمار را نیز درگیر می ‌کند و مشکلات متعددی را برای آنها به وجود می آورد. شیوع بالای این اختلال باعث شده است که تشخیص آن چه در بروز آلزایمر نقش دارد اهمیت بسیار زیادی پیدا کند و ذهن پزشکان را درگیر نماید.

هنگامی که فرد دچار آلزایمر می شود درک زمان و شکل گیری خاطرات در مغز و به خاطر آوردن مجدد آنها بسیار دشوار خواهد بود این مسئله باعث شده است که متخصصین مغز و اعصاب به طور دقیق تر به بررسی این مسئله بپردازند. آنها در تلاش هستند که بدانند پس از ورود اطلاعات جدید به مغز چه اتفاقی برای این عضو حیاتی بدن می ‌افتد. پزشکان از ایمپلنت مغز و واقعیت مجازی برای ایجاد تجربیات واقعی در فضای سه بعدی استفاده می کنند و سیگنال های مغز را ثبت می ‌کنند تا بتوانند درک درستی از بیمار و شرایط او به دست بیاورند.

انجام عمل جراحی در شرایط بهتر

 

عمل جراحی

واقعیت مجازی یک ابزار امیدوار کننده است که وارد عرصه پزشکی شده و پزشکان و جراحان توانسته اند با کمک الگوهای سه بعدی شرایط جراحی و اتاق عمل را طراحی کنند. همانطور که می ‌دانید انجام عمل جراحی با خطراتی همراه است و ممکن است جان افراد مختلف به خطر بیافتد و از آنجایی که جان انسان ها اهمیت بسیار زیادی دارد پزشکان ترجیح می دهند که از واقعیت مجازی برای شبیه سازی اتاق عمل و عمل جراحی استفاده کنند. در این روش اعضای مختلف بدن به صورت سه بعدی روی صفحه مانیتور نمایش داده می شود و یک تصویر کامل در اختیار دانشجویان و پزشکان قرار خواهد گرفت. حتی ممکن است پزشک تصمیم بگیرد از این فناوری برای نشان دادن نحوه انجام عملی که قرار است روی بیمار انجام شود استفاده کند و شرایط جراحی را به طور کامل برای او توضیح دهد.

کسب اطلاعات و جزئیات دقیق در خصوص عضوی که قرار است جراحی روی آن انجام شود اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال در دانشگاه Basel از این فناوری برای تهیه تصاویر سه بعدی و کسب اطلاعات بیشتر استفاده می شود. استفاده از واقعیت مجازی توانسته است به آرامی مرز بین دنیای واقعی و دنیای مجازی را کمرنگ کند به نحوی که پزشکان و جراحان بتوانند با استفاده از آخرین ورژن عینک های واقعیت مجازی به خوبی عضوی که قرار است جراحی کنند را در فضای سه بعدی مشاهده نمایند و آن را از زوایای مختلف ارزیابی کند و تصمیم نهایی خود را بگیرد.

درمان اوتیسم

اوتیسم یک اختلال پیچیده عصبی رفتاری است که به عواملی از قبیل اختلال در ارتباطات اجتماعی، مشکل تکلم، مهارت‌ های زبانی و حرکات تکراری همراه است و تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان به این اختلال مبتلا هستند. در حال حاضر برخی از بیماری ها از قبیل اوتیسم و سندروم آسپرگر قابل درمان نیستند و فعلاً برای درمان اوتیسم از جلسات فردی با پزشک استفاده می شود.

می ‌توان به کمک این جلسات تا حد قابل توجهی از شدت بیماری کاست. واقعیت مجازی می ‌تواند به بررسی ارتباطات اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند. در این روش از شخصیت های مجازی برای برقراری ارتباط با کودکان استفاده می شود تا کودک به تدریج مهارت های زندگی را یاد بگیرد و بتواند به طور مستقل و بدون نیاز به کمک دیگران زندگی کند.

سلامت ذهن توسط واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یک روش عالی برای کاهش میزان مصرف داروها به منظور حفظ سلامت ذهن است. معمولا در افرادی که دچار مشکلات ذهنی هستند از واقعیت مجازی برای بهبود شرایط آنها استفاده می شود. با ظهور فناوری واقعیت مجازی یک فرصت بی نظیر برای کاربرد این روش در درمان مشکلات ذهنی به وجود آمد. این روش حیرت انگیز می تواند به صورت کنترل شده به بهبود اضطراب و استرس کمک کند.

 

واقعیت مجازی می ‌تواند در بهبود برخی از اختلالات کودکان از قبیل ترس از حیوانات، ترس از پرندگان و مواردی از این قبیل نقش بسیار مهمی را ایفا کند و به یک روش نجات بخش در درمان اختلال فوبیا و اضطراب تبدیل شود. همانگونه که می دانید برخی از افراد از انواع مختلفی از فوبیا رنج می ‌برند که برخی از آنها عبارتند از فوبیای رانندگی، فوبیای حیوانات، فوبیای محیط طبیعی، فوبیای خون و سلامت که می توان به کمک واقعیت مجازی به درمان آنها پرداخت.

مترجم: لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.