پرنده هراسی را می شود با واقعیت مجازی درمان کرد

پرنده هراسی

0

 

پرنده هراسی

پرنده هراسی   یا ترس از پرندگان می تواند شکل های بسیاری داشته باشد. بعضی از مردم تنها از پرندگان شکاری  می ترسند ، مانند کرکس ها، در حالی که افراد دیگر ممکن است  از حیوانات خانگی ای مانند طوطی ها هم بترسند .

 

حال سوال این جاست که آیا باید با فوبیای خود کنار بیایم و تا همیشه از دین و نزدیک پرندگان بودن اجتناب کنیم ؟ خب دوستان عزیز پیلوسکایی ، بهتر است این فکر را از سر بیرون کنید چرا که چنین چیزی ممکن نیست.مگر می توان پرندگان در آسمان یا حتی عکس آن ها را ندید؟

پرنده هراسی
پرنده هراسی

ما برای شما پیشنهاد بسیار بهتری داریم و آن این است که باید با ترس خود مبارزه و بر آن غلبه کنید ..حتما می پرسید که چگونه ؟

یا این که بهانه خواهید آورد که درمان های متعددی مانند روان درمانی را هم امتحان کرده اید اما به نتیجه نرسیده اید.خب ما به شما توصیه می کنیم که به فکر روش نوین تری و جدید تری باشید که به آن “درمان با واقعیت مجازی” می گویند.

حتما تا به کنون واژه VR به گوشتان خورده است و شاید حتی در پارک ها و شهربازی ها از آن استفاده کرده اید…اما حتما تعجب خواهید کرد که در کلینیک پیلوسکا ما از این روش برای درمان فوبیا های مختلف استفاده می کنیم.

 

اگر از خود می پرسید که چگونه ؟ پس با ما همراه باشید تا در ابتدا اطلاعاتی درباره این شکل خاص از فوبیا به دست آوریم و سپس تشریح می کنیم که چگونه می توان از تکنولوژی وی آر برای درمان فوبیا استفاده کرد

 

علت ابتلا به پرنده هراسی

مثل تمام فوبیاهای حیوانات ، پرنده هراسی   هم به خاطر یک برخورد منفی با پرنده ای است که نسبت به آن فوبیا دارید. خیلی از پرندگان ممکن است به هنگام شکار غذا به شدت تهاجمی باشند.

همه ی ما تجربه این را داشته ایم که در زمان کودکی و در باغ وحش به پرنده ای غذا بدهیم  .برخی مواقع ممکن است این پرندگان به ما نوک زده باشند یا این که برخورد خشونت آمیزی داشته باشند.همین مسئله ممکن است موجب فوبیا نسبت به پرندگان در بزرگ سالی شود

لازم نیست مستقیما برخورد منفی با پرندگان را تجربه کنید. پرندگان بعضی اوقات از طریق پنجره های باز یا پایین دودکش ها پرواز می کنند و موجب سر و صدا در خانه می شوند. اگر والدین شما در طول چنین رویدادی عصبی باشند، این امر می تواند به اندازه کافی برای ایجاد فوبیا نسبت به پرندگان دلیل و علت خوبی باشد

در فرهنگ عامیانه و ادبیات پرندگان چه نقشی  داشته اند

در فیلم فراموش نشدنی آلفرد هیچکاک پرندگان (1963 ) ، پرندگان که به نظر می رسند قصد حمله به انسان ها را دارند، شهر کالیفرنیا را از بین برده اند.

پرنده هراسی
پرنده هراسی

تعلیق فیلم  زمانی ایجاد می شود که حملات پرندگان  از نوک زدن های  کوچک به صحنه های قتل عام افزایش می یابد. هیچ دلیل منطقی ای برای تبدیل شدن آن پرندگان کوچک به موجودات کشتار جمعی در فیلم داده نشد.

اما به نظر می رسد خود فیلمساز هم به نوعی از این فوبیا در رنج بوده است .این احتمال هنگامی قوت می گیرد که هیچکاک در فیلم دیگری از خود به نام “سرگیجه ” هم به بررسی یک فوبیای دیگر به نام ترس از ارتفاع پرداخته است

شعری از ادگار آلن پو (نویسنده ی شهیر آمریکایی) وجود دارد که “کلاغ ” نام دارد و در طول آن کلاغ ،قهرمان را به جنون می کشاند .تفاسیر مختلفی از این شعر وجود دارد

به طور خلاصه می توان گفت که افراد زیادی در طول تاریخ به این فوبیا دچار بوده اند و به شکل های مختلف آن را بروز داده اند . از افسانه ققنوس گرفته تا سیمرغ می توان حضور پرندگان را در تاریخ بشر رد یابی کرد

 

علائم فوبیا نسبت به پرندگان

علائم پرنده هراسی یا فوبیا نسبت به آن ها  با توجه به شدت آن متفاوت است. شما ممکن است  فقط از پرندگان بزرگ یا وحشی بترسید .

یا این که از پرندگانی که پوستشان با کاه پر شده است و در موزه های تاریخ طبیعی نگه داری می شوند هم بترسید یا این که از تمام اشکال پرنده ها حتی آن هایی که در فیلم و عکس وجود دارند هم وحشت داشته باشید .

هنگامی که مجبور شوید نزدیک یک پرنده باشید رفتار های  زیر را از خود ممکن است نشان دهید :

  • لرزیدن
  • گریه کردن
  • سر جایتان خشک تان می برد
  • فرار می کنید
  • تمایل دارید که پنهان شوید

شما حتی ممکن است پیش از این که با یک پرنده مواجه بشوید ولی بدانید که قرار است یکی از آن ها را ببینید علائم اترس و اضطراب شدید را از خود بروز دهید .

پرنده هراسی
پرنده هراسی

پرندگان در سراسر مناطق پرجمعیت جهان بسیار زیاد و فراوان هستند و تقریبا غیرممکن است که در یک روز با هیچ کدام از آن ها مواجه نشوید . بنابراين، افرادي که به این فوبیا  عادت کرده اند، به تدريج فعاليت هاي خود را محدود مي کنند، مخصوصا شما ممکن است:

  • از رفتن به پیک نیک و دیگر فعالیت های بیرون از خانه اجتناب کنید
  • نمی توانید فروشگاه حیوانات را تحمل کنیدو یا حتی به آن ها نگاه کنید.
  • اجتماع گریز و منزوی می شوید چرا که از ترس دیدن یک پرنده ترجیح می دهید در خانه بمانید

 

فوبیا نسبت به پرندگان معمولا توسط CBT (درمان رفتاری شناختی ) قابل درمان است. یک درمانگر آموزش دیده می تواند به شما کمک کند با ترس خود مقابله کنید، افکار منفی خود با گفتار مثبت جایگزین کنید .

او به شما تکنیک های ریلکسیشن  را آموزش می دهد تا وقتی که دچار اضطراب می شوید بتوانید خود را آرام کنید  یکی دیگر ازتکنیک های مورد استفاده این است که شما در معرض منبع ترس خود قرار خواهید گرفت که دقیقا همان کاری است که واقعیت مجازی می توان آن را به راحتی و دقیق تر انجام دهد

اگر فوبیای شما  شدید باشد، پزشک  شما ممکن است هیپنوتیزم  و یا داروهایی را به همراه درمان توصیه کند . هدف این است که ترس خود را به سطحی کاهش دهید که بتوان آن را کنترل و مدیریت کرد و از این طریق  کنترل زندگی خود را دوباره به دست آورید.

درمان فوبیا نسبت به پرندگان از طریق واقعیت مجازی

در این شیوه فرد می توان به طور مجازی والبته 3 بعدی با پرندگان بسیاری در تماس باشد.به این شکل که عینک واقعیت مجازی را به چشم زده و سپس خود را در نزدیکی انواع و اقسام پرندگان خواهد دید.

در همین حین یک درمانگر نیز در کنار بیمار خواهد بود و به او کمک خواهد کرد که بر ترس خود غلبه کرده و نزدیکی با پرنده را تحمل کند و به این ترتیب به تدریج به حضور و نزدیکی به آن ها عادت کرده و قادر خواهد بود بر ترس خود غلبه کند

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

 

 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.