پرخوری ناشی از اضطراب |درمان در پیلوسکا

0

پرخوری ناشی از اضطراب

پرخوری ناشی از اضطراب، زندگی بسیاری از ما را تحت تاثیر خود قرار داده است. من هم مانند بسیاری از افراد دیگر، وقتی مضطرب می شوم، به پرخوری روی می آورم. راه های مختلفی را برای غلبه بر این مشکل امتحان کردم. بلاخره در کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا توانستم این مشکل را حل کنم. می خواهم به شما هم این راه حل را پیشنهاد کنم.

نشانه های پرخوری عصبی
پرخوری عصبی

پرخوری چیست؟

اجازه بدهید اول برای شما توضیح دهم که پرخوری برای من چطور اتفاق می افتد. در واقع فرآیند پرخوری برای من در سه مرحله اتفاق می افتد.

مرحله اول

من در حالت کلی آدم پرخوری نیستم. اما هر وقت مضطرب می شوم، نمی توانم بر میل به خوردن غلبه کنم. در این زمان ها به خوردن مواد غذایی مختلف روی می آورم. حتی شاید برایتان جالب باشد که وقتی مضطرب هستم، چیزهایی را می خورم که اصلا به آن ها علاقه ندارم. مثلا باید اعتراف کنم که من اصلا علاقه ای به خوردن پفک ندارم، اما هر بار اضطراب پیدا می کنم، دوست دارم پفک بخورم.

نشانه های پرخوری عصبی
در پرخوری عصبی، فرد به خوردن مواد غذایی روی می آورد که در حالت عادی به آن ها علاقه ندارد

مرحله دوم

وقتی با اضطراب شروع به خوردن می کنم، هیچ کنترلی روی میزان ماده غذایی که می خورم ندارم. انگار دست هایم در فرمان من نیستند. اصلا نمی توانم آن ها را مهار کنم تا لقمه بعدی غذا را برندارند. آن قدر به خوردن ادامه می دهم تا احساس می کنم دل درد دارم. گاهی اوقات حتی احساس حالت تهوع هم به من دست می دهد.

درمان پرخوری عصبی
پرخوری عصبی، غیر قابل کنترل است

مرحله سوم

بعد از اینکه بلاخره از خوردن دست می کشم، احساس عذاب وجدان بدی دارم. بعد از این پرخوری وحشتناک، به این فکر می کنم که چقدر کالری اضافی به بدنم رسانده ام. نگران می شوم که با این همه کالری اضافی چه کنم. شروع به ورزش های سنگین می کنم. روزهای بعد از این جریان، رژیم های سخت می گیرم. سعی می کنم در مدت کوتاهی این پرخوری را جبران کنم.

پرخوری عصبی
افراد بعد از پرخوری عصبی، به ورزش های سنگین روی می آورند

نتیجه

اما متاسفانه باید بگویم که هیچ کدام از این کارها جوابی نمی دهد. در واقع پرخوری اضطراب مرا کاهش نمی داد. فقط برای چند ساعتی ذهن مرا گول می زد که چیزی برای نگرانی وجود ندارد. اما عامل نگران کننده در ضمیر ناخودآگاه من وجود داشت. از طرف دیگر، عذاب وجدان ناشی از این پرخوری، خودش اضطراب دیگری را به من القا می کرد. اضطراباضافه وزن.

اضطراب اضافه وزن

اضطراب ناشی از اضافه وزن، یکی از نشانه های بارز افرادی است که به بی اشتهایی عصبی مبتلا هستند. می توانید برای آشنایی بیشتر با این موضوع، کلید واژه” بی اشتهایی عصبی” یا “آنورکسیا” را سرچ کنید.

بی اشتهایی درمان قطعی
افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی، اضطراب اضافه وزن دارند

اضطراب اضافه وزن در بی اشتهایی عصبی

افرادی که بی اشتهایی عصبی دارند، همواره خود را دارای اضافه وزن تصور می کنند. آن ها نسبت به  همه کالری های دریافتی غذاهای خود حساسیت دارند. همیشه در حال کالری شماری هستند. چون مواد غذایی را به میزان کافی دریافت نمی کنند، مستعد بیماری های مختلف هستند. پوکی استخوان، زخم معده، ریزش مو از بارزترین عوارض بی اشتهایی عصبی است.

بی اشتهایی عصبی درمان
بی اشتهایی عصبی، نوعی از اختلالات خوردن

اضطراب اضافه وزن در پرخوری عصبی

درست است که من پرخوری عصبی دارم، اما اضطراب اضافه وزن را به خوبی تجربه کرده ام. من همیشه بعد از هر وعده پرخوری، به شدت خودم را سرزنش می کنم. این نگرانی و اضطراب، خودش می تواند دوباره عاملی برای پرخوری من شود. به خاطر همین است که باید به دنبال راه حلی برای غلبه بر این مشکل بگردم.

اضطراب و پرخوری
اضطراب اضافه وزن، بعد از پرخوری به فرد غلبه می کند

فراوانی پرخوری عصبی

من همیشه به خاطر پرخوری عصبی خودم را سرزنش می کردم. یک روز که در اینترنت به دنبال راه هایی برای غلبه بر پرخوری عصبی و رفع پرخوری عصبی می گشتم به آمار جالبی برخوردم.

آمارها نشان داده است که ۱۳٪‌از افراد زیر ۲۰ سال، در زندگی خود پرخوری عصبی ناشی از اضطراب را تجربه کرده اند. هم چنین، آمارها در امریکا نشان داده است که حدود ۱۰ میلیون نفر از مردها و ۲۰ میلیون نفر از زن ها، پرخوری عصبی دارند.

پرخوری در زنان
پرخوری در زنان نسبت به مردان، رایج تر است

چرا پرخوری عصبی دارم؟

دلایل مختلفی برای پرخوری من وجود دارد. وقتی به دنبال دلایل این موضوع می گشتم، به چند مورد رسیدم که بد نیست با شما هم در میان بگذارم.

دلایل ژنتیکی

خواهر من هم دارای پرخوری عصبی است. او هم هر وقت نگران یا مضطرب است، شروع به پرخوری می کند. قبل از هر امتحان سخت یا مهم، تعداد زیادی شکلات می خورد. هر بار که ناراحت است یا موضوعی ذهن او را درگیر است، برای فرار از این وضعیت، به رستوران می رود و انواع مختلفی غذا سفارش می دهد.

پرخوری عصبی
پرخوری و چاقی می تواند از طریق ژنتیک به ارث برسد

پس شاید خیلی دور از ذهن نباشد اگر بگویم پرخوری ناشی از اضطراب، یکی از ویژگی هایی است که از طریق ژنتیک انتقال پیدا می کند.

 دلایل فردی

عادات تغذیه ای هر فرد می تواند نقش مهمی در ایجاد پرخوری در او داشته باشد. کسانی که به خوردن مواد غذایی سالم عادت دارند، حتی وقتی هم مضطرب هستند،‌ هویج یا کاهو می خورند. اما کسانی که به خوردن این مواد غذایی عادت ندارند، در هنگام اضطراب، چیپس و پفک می خورند.

پرخوری افراطی
خوردن چیپس و پفک برای بعضی افراد راهکاری برای فرار از اضطراب است

رژیم های غذایی نادرست

من بارها و بارها برای مقابله با این اضافه وزن، رژيم گرفتم. رژیم کتوژنیک،‌ رژیم کانادایی، رژیم گیاهخواری، رژیم شیر. ولی هیچ کدام از آن ها موثر نبودند. در واقع این رژیم ها همه موقتی بودند و همه آن ها بی نتیجه بودند. خود این رژیم ها هم عامل ایجاد اضطراب بیشتر در من بودند.

لاغری و کاهش وزن
رژیم کتوژنیک روش موثری برای کاهش وزن نیست

بیماری های جانبی

متخصص تغذیه ام به من توصیه کرد که آزمایش بدهم تا مطمئن شوم کم کاری تیروئید، کم خونی یا مشکل هورمونی نداشته باشم. چون هر کدام از این بیماری های جانبی می تواند هم باعث پرخوری  شود هم اضطراب.

کم خونی و اضطراب
کم خونی می تواند باعث ایجاد اضطراب و پرخوری شود

ناهنجاری های خوردن

البته این را هم باید بگویم که پرخوری عصبی یا بی اشتهایی عصبی، تنها حالت های مربوط به ناهنجاری های خوردن نیستند. در حقیقت ناهنجاری های خوردن انواع بسیاری دارند که در هر فرد ممکن است به یک شکل بروز کند.

ناهنجاری های خوردن درمان قطعی
ناهنجاری خوردن انواع مختلف دارد که پرخوری یکی از آن هاست

اگر می خواهید راجع به ناهنجاری های خوردن، اطلاعاتی کسب کنید، مطلب زیر را بخوانید.

درمان پرخوری ناشی از اضطراب

وقتی متوجه شدم که پرخوری من ناشی از اضطراب است، به دنبال راه حلی برای درمان آن گشتم. استفاده از قرص های لاغری، رژیم های غذایی و ورزش های سنگین، راه حل مناسبی برای من نبود. برای همین روش های دیگر را امتحان کردم.

پرخوری عصبی و درمان آن
درمان پرخوری

روان درمانی

اولین قدمی که برای درمان پرخوری ناشی از اضطراب برداشتم این بود که به یک روان درمانگر مجرب مراجعه کردم. او به کمک درمان های شناختی رفتاری و در طی جلسات روان درمانی، به من کمک کرد که دلیل اضطراب های خودم را پیدا کنم. در واقع، این اولین قدم برای درمان بود.

تشخیص پرخوری با روان درمانی
روان درمانگر مناسب می تواند در درمان پرخوری عصبی به شما کمک کند

تغذیه درمانی

روان درمانگر به من پیشنهاد داد که برای اصلاح الگوی تغذیه ای،‌ از یک متخصص تغذیه کمک بگیرم. متخصص تغذیه به من کمک کرد که هم اضافه وزن ناشی از پرخوری را به شکل صحیحی کاهش دهم و هم آسیب های ناشی از آن را برطرف کنم. هم چنین به من راهکارهایی ارائه داد که بتوانم الگوی صحیح تغذیه ای خودم را حفظ کنم.

تغذیه در اضطراب
متخصص تغذیه می تواند به اصلاح الگوی تغذیه ای شما کمک کند

دارودرمانی

داروهای لاغری

بعضی از دوستانم به من استفاده از داروهای لاغری را پیشنهاد دادند. اما واقعیت این است که من هیچ وقت به این داروها اعتماد نداشتم. هرگز جرات نکردم این داروها را امتحان کنم. متخصص تغذیه هم با من موافق بود که مصرف این داروها،‌ تاثیر چندانی روی لاغری و کاهش وزن ندارد.

داروهای لاغری و پرخوری
بسیاری از افراد برای کاهش وزن، از داروهای لاغری استفاده می کنند.
مضرات داروهای لاغری

داروهای لاغری در واقع آب میان بافتی سلول ها را از بین می برند. این کار باعث از بین رفتن سلول ها می شود. تاثیر آن در بدن شما به شکل پیری زودرس و چین و چروک افتادن در صورت خودش را نشان می دهد. هم چنین داروهای لاغری غیر استاندارد، آسیب های جدی به روده و کبد می زنند.

عوارض جانبی داروها
مصرف داروهای لاغری می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد

داروهای ضد اضطراب

گروهی از دوستانم پیشنهاد کردند که برای اینکه از پرخوری ناشی از اضطراب جلوگیری کنم، از داروهای ضد اضطراب استفاده کنم. هر بار که این داروها را می خوردم، احساس خواب آلودگی و گیجی می کردم. برای انجام کارهایم تمرکز کافی نداشتم. به خاطر همین، حجم زیادی از کارهای عقب افتاده روی هم تلنبار می شد که این خودش اضطراب مرا بیشتر می کرد. از طرف دیگر،‌ وقتی این قرص ها را نمی خوردم، حال خیلی بدی داشتم. احساس بی قراری می کردم. انگار به این قرص ها اعتیاد پیدا کرده بودم.

بعضی از افراد برای غلبه بر اضطراب، به مصرف دارو روی می آورند
مضرات داروهای ضد اضطراب

داروهای ضد اضطراب به شدت اعتیاد آور هستند. وقتی آن ها را مصرف می کنید،‌ بدن به حضور آن ها عادت می کند. قطع مصرف آن ها به بدن این پیغام را می دهد که چیزی در بدن کم است. به همین دلیل مدام فرمان می دهد که باید این دارو را مصرف کنید.

درمان قطعی اضطراب
دارو درمانی برای مقابله با اضطراب

ذهن درمانی

روان درمانگر من به من پیشنهاد داد که برای غلبه بر اضطراب، از مدیتیشن استفاده کنم. وقتی یاد گرفتم بر اضطراب خودم غلبه کنم، کم کم پرخوری عصبی من هم برطرف شد.

مدیتیشن
مدیتیشن یک روش مناسب برای کاهش اضطراب است

مدیتیشن

انجام مدیتیشن برای من آسان نبود. هر وقت که مضطرب می شدم تلاش می کردم تمرینات مدیتیشن را انجام بدهم. اما شدنی نبود. به همین دلیل باز هم از روان درمانگر خوبم کمک خواستم. او به من مدیتیشن با واقعیت مجازی را پیشنهاد داد.

مدیتیشن و واقعیت مجازی
انجام مدیتیشن به تنهایی می تواند سخت باشد

مدیتیشن با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی، یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری است. در این محیط سه بعدی، امکان حضور در محیط های مختلف برای شما فراهم می شود. وقتی به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا مراجعه کردم، روان درمانگر از من خواست که هدست را روی سر خود بگذارم.

پیلوسکا
کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا

محیط واقعیت مجازی

من خودم را در جنگل سرسبزی دیدم. من تجربه حضور در کنار ساحل را داشتم. من توانستم در کنار یک خانه زیبا بنشینم و به داستان های جالب گوش بدهم. همه این ها زمانی اتفاق افتاد که من در دفتر روان درمانگر خود نشسته بودم.

مدیتیشن با VR
نمونه ای از محیط مدیتیشن با واقعیت مجازی

مزایای مدیتیشن با واقعیت مجازی

در حالت کلی، مدیتیشن برای من تجربه سختی بود. به ویژه زمان هایی که دچار اضطراب بودم، انجام این کار برایم بسیار سخت تر می شد. اما واقعیت مجازی، این کار را برای من آسان کرد.

مدیتیشن در محیط آرام

مدیتیشن با واقعیت مجازی، برای من این امکان را فراهم کرد که در یک محیط آرام و بدون تنش، ذهن آرامی خود را انجام بدهم. هیچ عاملی وجود نداشت که تمرکز مرا به هم بزند.

بهترین مرکز تخصصی واقعیت مجازی
مدیتیشن با واقعیت مجازی در یک محیط آرام انجام می شود

مدیتیشن در حضور درمانگر

در تمام مدت مدیتیشن، روان درمانگر در کنار من بود. او همه حالات مرا تحت کنترل داشت. زمان مدیتیشن مرا کنترل می کرد و من با خیال راحت می توانستم مدیتیشن کنم.

واقعیت مجازی
درمان تحت نظارت روان درمانگر

درمان قطعی اضطراب

با مدیتیشن من توانستم برای همیشه به اضطراب خودم غلبه کنم. وقتی مضطرب می شوم، تمرین هایی را انجام می دهم که روان درمانگرم به من یاد داده است. این تمرین ها کمک می کند که بتوانم احساسات و افکار خودم را کنترل کنم. برای همین دیگر با اضطراب درگیر نیستم.

درمان قطعی اضطراب
مدیتیشن، درمان قطعی اضطراب است

درمان پرخوری ناشی از اضطراب

وقتی یاد گرفتم به اضطراب خودم غلبه کنم، دیگر نگران پرخوری عصبی هم نبودم. چون هر وقت اضطراب بر من غلبه می کرد، به جای اینکه به پرخوری غیر قابل کنترل روی می آوردم، سعی می کردم با فکر کردن به تجربه های مدیتیشن با واقعیت مجازی، خودم را آرام کنم.

تقویت و آرامش ذهن با وی آر مدتیشن
واقعیت مجازی یک روش مفید برای مدیتیشن است

این تجربه موفقیت آمیز به من کمک کرده است که هم سبک زندگی بهتر و سالم تری داشته باشم و هم اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده ام. به شما هم پیشنهاد می کنم برای غلبه بر پرخوری ناشی از اضطراب، به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا مراجعه کنید. کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا، بهترین مرکز درمان اضطراب و پیامدهای ناشی از آن از جمله پرخوری عصبی است.

بهترین کلینیک وی آر در تهران
بهترین مرکز درمان با واقعیت مجازی

منابع

منبع ۱

منبع ۲

نگارنده: سیمین معروف

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.