واقعیت مجازی دریچه ای نو به درمان اختلال تکلم

اختلال تکلم

0

اختلال تکلم

واقعیت مجازی امروزه یکی از مباحث جذاب تکنولوژی است که توانسته بر علوم و فناوری های بسیار دیگری نیز تاثیر بگذارد.تا جایی که عموم می دانند ، مصارف وی آر تنها در صنعت بازی و سرگرمی است اما امروزه توانسته اند کابردهای دیگری نیز برای این تکنولوژی بیابند که یکی از آن ها استفاده از واقعیت مجازی در درمان بیماری ها و انواع اختلالات روحی و روانی است .

اختلال تکلم
اختلال تکلم

واقعیت مجازی این امکان را برای بیمار و هم چنین درمانگر وی فراهم می کند تا به شکلی مجازی با علت اصلی بیماری یا اختلال خود رو به رو شوند. واقعیت مجازی به کمک شیوه های سنتی درمان می آید تا بهترین نتیجه برای بیمار کسب شود

در ادامه تصمیم داریم به یکی از نرکم افزارهایی اشاره کنیم که مبتنی بر واقعیت مجازی طراحی شده اند و توسط دانشجوی جوانی نوشته شده تا بتواند با مشکلات ناشی از اختلال تکلم مقابله کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا جزئیات این نرم افزار و هم چنین شیوه کاربردی واقعیت مجازی را در آن بدانیم.

درمان اختلال تکلم با واقعیت مجازی

یک دانش آموز در دانشگاه ناتینگهام ترنت، نرم افزار واقعیت مجازی را برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات گفتاری ایجاد کرده است.

گرت والکوم ، دانش آموز 24 ساله MSC در طراحی محصولات پزشکی، از سن شش سالگی لکنت داشته است و بنابراین تجربه مستقیمی با این اختلال داشته باشت  و درک می کند این اختلال تکلم و لکنت می تواند تاثیر منفی و مخربی بر زندگی فرد داشته باشد

نرم افزار او در درمان قرار گیری در معرض ، قرار دادن کاربران در انواع سناریو ها و چالش های مختلف  برای مقابله با اضطراب اجتماعی در  را VR فراهم می کند

 

بر طبق نظر آقای والکوم ، مواجهه مکرر با چنین شرایطی در یک محیط مجازی می تواند

کاربران را برای شرایط اضطراب واقعی در زندگی آماده کند و آنها را قادر خواهد ساخت که بر ترس های خود  غلبه  کنند.آقای والکوم برای روزنامه معتبر Independent  درباره نرم افزار خود چنین توضیح داد :

“وضعیت اصلی شامل  یک صحنه ی تعامل اجتماعی فرد  به فرد  خواهد بود، جایی که بیمار می تواند آواتار شخص دیگری را ببیند که با او صحبت می کند.”

“در حالی که فرد در حال صحبت کردن با آواتار است، رفتارهای دید چشمشان اندازه گیری می شود تا درک بهتری از  این مسئله داشته باشند که به هنگام صحبت با آواتار به کجا نگاه می کنند. هم چنین صحنه دیگری هم برای کاهش سطح اضطراب فرد و آرام کردن وی  وجود خواهد داشت. ”

این نرم افزار بازخوردی از سطح اضطراب کاربر را نشان می دهد، هم چنین سطح پیشرفت بیمار را اندازه گیری کرده و راه هایی برای بهبود وضعیت بیمار را هم  به درمانگر وی  ارائه خواهد کرد

آقای والکوم در ادامه مصاحبه اش با روزنامه Independent  چنین گفت :

“هنگامی که شخصی دچار لکنت زبان می شود ، ممکن است که نگاه خود را به شکلی غیر ارادی از شخصی که با او در حال صحبت هستند برگردانند یا این که پلک های خود را پایین انداخته و چشم هایشان دو دو بزند.  . “بنابراین مهم است که از هدست ها استفاده کنید تا نشان دهند که فرد مبتلا به لکنت به هنگام صحبت کردن با آواتار مجازی به کجا نگاه می کند و این که آیا به صورت آواتار خیره می شود یا خیر.

طبق گفته های دانشگاه ناتینگهام ترنت، آزمایش هایی که بر روی تعدادی از شرکت کنندگان انجام شد ، میزان بهبود لکنت زبان به هنگام استفاده از این نرم افزار رشد چشم گیری داشته است.

واقعیت مجازی می تواند به افراد مبتلا به زوال عقل هم کمک کند

از دست دادن قدرت تکلم یکی از پیامدهای اصلی زوال عقل می باشد

اختلال تکلم
اختلال تکلم

چنین گفته شده است که این نرم افزار توانسته که تا حد قابل توجهی بر قدرت تکلم بیماران مبتلا به زوال عقل نیز تاثیر بگذارد.

آقای والکوم چنین  گفته است : “تکلم  شرکت کنندگان با استفاده از تجزیه و تحلیل در  زمان واقعی (RTASF) ارزیابی می شود ،و نتیجه این موضوع این است که منبع بهتری برای ارزیابی و بررسی اختلالات تکلم وجود خواهد داشت.

درمان اختلالات تکلم با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی گرچه امروزه به عنوان تکنیک و فناوری جدیدی به حساب می آید اما بهتر است بدانید که قدمتی 20 ساله دارد و اولین بار اثرات مفید آن هنگامی ثابت شد که از آن برای درمان مشکلات روحی و روانی سربازانی استفاده شده که از جنگ عراق و افغانستان بازگشته بودند

استفاده از این شیوه درمانی فرد را در معرض سناریوهای مختلفی قرار می دهد که ارتباط مستقیمی با منبع مشکل روحی آن ها خواهدداشت.به عنوان مثال سربازان تصاویری سه بعدی از جنگ را می دیدند و خود را دوباره در معرض ترس هایشان قرار می دادند تا به تدریج بتوانند بر آن فائق آیند.از طرف دیگر درمانگر نیز به کمک بیمار خواهد آمد و وی را تنها نخواهد گذاشت و از خواهد خواست به شکلی دقیق هر آن چه که می بیند را تشریح کند تا از این طریق درک بهتری از مشکل و اختلال بیمارش داشته باشد

کلینیک پیلوسکا اولین مرکزی است که در ایران از این شیوه برای درمان انواع اختلالات روانی از جمله اختلال تکلم استفاده می کند.این مرکز بااستفاده از به روز ترین تجهیزات دنیا فضایی مجازی را برای بیمار فراهم می کند تا بتواند بر ترس ها، مشکلات و اختلالت خود غلبه کرده و بهبود بهتری را کسب کند. در این شیوه بیمار هدست هایی را به چشم خواهد زد و خود را در مواجه مستقیم با عامل ترس خود می بیند.به این ترتیب خواهد توانست که عملکرد بهتری در برابر ترس های خود داشته باشد.چنانچه نسبت به این موضوع علاقه مند هستید و تمایل به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید می توانید اینجا را کلیک کنید تا مستقیما با مشاوران و متخصصین ما در این زمینه صحبت کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.