مدیتیشن با واقعیت مجازی| پیلوسکا

0 94

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن یا مراقبه یک ورزش برای ذهن است. درست مانند فیتنس یا بدن سازی. همان قدر که به سلامت جسمی خود اهمیت می دهید، باید به سلامت ذهن هم اهمیت بدهید. از نظر سنت بودایی، مدیتیشن یک ضرورت است. محققان آمریکایی می گویند، در حقیقت مدیتیشن در دنیای امروزی، معادل همان ورزش جسمی است.

مدیتیشن و مراقبه
مدیتیشن، ورزش ذهن ماست

مدیتیشن برای این نیست که شما به آدم دیگری تبدیل شوید. یا شما آدم بهتری شوید، چون همین الان هم بهترین خودتان هستید. مدیتیشن برای این نیست که  از افکار و احساسات خود فرار کنید. بلکه برای این است که بتوانید با افکار و احساسات خود مواجه شوید. آن ها را قضاوت نکنید. افکار بدتان را به افکار خوب تبدیل کنید.

 

چرا مدیتیشن مهم است؟

درباره  مراقبه، گزارش ها ومقاله های بسیاری وجود دارد. اگر کلید واژه ” مدیتیشن” را گوگل کنید، احتمالا مطالب بسیاری را درباره اهمیت آن پیدا می کنید. من در این مطلب به شما مهم ترین این مطالب را خواهم گفت.

تاثیرات جسمی مدیتیشن

رشد مغز

مدیتیشن به بزرگ شدن مغز شما کمک می کند. این بزرگ شدن می تواند روی قدرت تفکر، روی حافظه و تصمیم گیری تاثیر مثبت داشته باشد. میزان جریان خون منتقل شده به مغز هم به کمک تمرین های مدیتیشن افزایش پیدا می کند. خون رسانی بیشتر به مغز هم به سلامت جسمی کمک بیشتری می کند هم به سلامت روحی.

مدیتیشن تاثیرات
مدیتیشن به بزرگ شدن مغز کمک می کند

کاهش فشار خون  و ضربان قلب

مراقبه می تواند باعث کاهش فشار خون، تنظیم ضربان قلب و خواب بهتر و آرام تر شود. بالا بودن فشار خون می تواند عامل بیماری های جدی مثل سکته قلبی شود. بنابراین با مدیتیشن می توانید از وقوع سکته قلبی هم جلوگیری کنید.

کاهش فشار خون با مدیتیشن
مدیتیشن باعث کاهش فشار خون می شود

تنظیم هورمون های بدن

کاهش هورمون کورتیزول

وقتی مراقبه می کنید، سطح هورمون کورتیزول در بدن کاهش پیدا می کند. کورتیزول به نام هورمون تعقیب و گریز هم شناخته می شود. زمانی که بدن تحت فشار و استرس است، این هورمون ترشح می شود تا بدن را برای مواجهه با خطر احتمالی آماده کند. وقتی تمرین های ریلکسیشن را انجام می دهید، سطح این هورمون به میزان زیادی کاهش پیدا می کند.

درمان استرس با مدیتیشن
کورتیزول به عنوان هورمون استرس در بدن تولید می شود

اگر مدت زمان زیادی را تحت اضطراب و تنش های روحی گذرانده اید، احتمالا میزان کورتیزول در بدن شما تا مدتی بالاست. مدیتیشن می تواند به بدن شما کمک کند تا به حالت آرامش برگردد.

مصرف بعضی از داروها هم باعث بالا رفتن میزان استرس در بدن شود. اگر مدت زمان زیادی از داروهای کورتون استفاده کرده اید، احتمالا میزان هورمون کورتیزول در بدن شما بالاست.

افزایش هورمون سروتونین و دوپامین

هورمون سروتونین در بدن به عنوان هورمون شادی شناخته می شود. مراقبه ذهن شما را شاد می کند. سروتونین هم چنین به عنوان هورمون ضد افسردگی شناخته می شود. پایین بودن میزان سروتونین در بدن، باعث افسردگی می شود.

مدیتیشن و تاثیرات آن
مدیتیشن باعث افزایش هورمون سروتونین می شود

تحقیقات جدید نشان داده است که وقتی فردی عاشق می شود، میزان هورمون سروتونین کاهش پیدا می کند. پیشنهاد می کنم قبل از اینکه علاقه خود را به کسی ابراز کنید، مدیتیشن را انجام دهید تا سطح هورمون سروتونین تنظیم شود. اگر هم چنان آن فرد را دوست داشتید، به شما تبریک می گویم. شما عاشق شده اید. از عشق خود مراقبت کنید.

مدیتیشن و تاثیرات آن
کاهش هورمون سروتونین می تواند باعث ایجاد احساس عاشقی شود

تقویت سیستم ایمنی

مدیتیشن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن ما می شود. این امر باعث می شود که هم فرآیند پیری به تعویق بیفتد و هم احتمال ابتلا به سرطان های مختلف، بسیار کاهش پیدا کند. تقویت سیستم ایمنی می تواند ما را از ابتلای به بیماری های مختلف محافظت کند، بیماری های ساده ای مثل سرماخوردگی یا بیماری های خطرناک تر مثل هپاتیت.

مدیتیشن
مدیتیشن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

لاغری و تناسب اندام

شاید به نظر شما عجیب باشد. بسیاری از افراد تصور می کنند که برای مراقبه باید بی حرکت در یک جا بنشینند یا دراز بکشند. پس چطور ممکن است مدیتیشن به لاغری کمک کند؟

واقعیت این است که مراقبه فعالیت اندام های داخلی بدن را تنظیم می کند. بنابراین غذا بهتر جذب بدن می شود. سوخت و ساز بدن بهتر انجام می شود. سلول های بدن شما انرژی بیشتری مصرف می کنند. اکسیژن بیشتری به بدن شما می رسد. از طرفی، آرام شدن ذهن باعث از بین رفتن پرخوری های عصبی و کنترل اشتها می شود. این یک فرآیند تاثیر گذار در لاغری دائمی و بلند مدت است. در حقیقت، مدیتیشن با اصلاح الگوی تغذیه ای شما، به لاغری کمک می کند.

یکی از مهم ترین تمرین های مدیتیشن، مراقبه در حین غذا خوردن است. شما در این تمرین یاد می گیرید که اول از همه آهسته غذا بخورید. تمرکز خود را فقط روی مواد غذایی بگذارید، نه روی موبایل یا تلویزیون. شما در این تمرین باید مزه تمام اجزای سازنده غذا را حس کنید. این تمرین هم به آرامش ذهن شما کمک می کند و هم به آرامش روح شما. هم چنین، لذت بردن از طعم و مزه غذا را برای شما تشدید می کند.

مدیتیشن و تاثیرات درمانی
مدیتیشن می تواند تاثیر مهمی در لاغری داشته باشد

 

تاثیرات روحی روانی مراقبه

مراقبه می تواند علاوه بر تاثیرات جسمی، تاثیرات مهمی روی ذهن هم داشته باشد.

تقویت حافظه، افزایش قدرت یادگیری، افزایش اعتماد به نفس، بهبود روابط اجتماعی، افزایش انرژی مثبت در زندگی از جمله اثرات مهم مدیتیشن روی ذهن و روان ماست. وقتی مراقبه می کنیم و ذهن آرامی داریم، بهتر تصمیم می گیریم. ارتباطات اجتماعی و خانوادگی سازنده تری داریم. بنابراین هر روز موفقیت بیشتری کسب می کنیم.

تاثیرات جسمی و روحی

تمرینات مداوم مدیتیشن، به باز شدن چاکراهای بدن کمک می کند. چاکراها در حقیقت مراکز مهم جریان انرژی در بدن هستند. وقتی چاکراها بسته هستند، انرژی در بدن به درستی جریان پیدا نمی کند. ریشه بسیاری از بیماری های روحی و جسمی، به دلیل عدم تعادل در جریان انرژی چاکراهاست. برای اطلاع از بیماری های ناشی از عدم تعادل انرژی در چاکراهای بدن، لینک زیر را ببینید.

اگر مدیتیشن به شیوه صحیح و اصولی انجام نشود، می تواند به بدن آسیب هایی را وارد کند. مراقب باشید.

چگونه مراقبه را انجام دهم؟

می دانم  که نسبت به انجام تمرین های مراقبه ترغیب شده اید، اما متاسفانه برای شما خبر بدی دارم. انجام مدیتیشن در آغاز کار، آن قدرها هم آسان نیست.

آیا تا به حال در یک دوره بدن سازی یا فیتنس در باشگاه شرکت کرده اید؟ بعد از پایان اولین جلسه، بدن درد داشتید. بعد از انجام مدیتیشن، بدن درد ندارید اما احتمالا بسیاری از تمرین ها را به نحو مطلوب انجام نداده اید. این موضوع نگران کننده ای نیست. مدیتیشن مهارتی است که فقط نیاز به تمرین زیاد دارد.

 

مشکلات مدیتیشن برای افراد تازه کار

نشستن به مدت طولانی

اولین قدمی که در مدیتیشن باید یاد بگیرید، این است  که بتوانید در یک جا ثابت و بدون حرکت بنشینید. اما این کار آسانی نیست. خیلی وقتها برایتان پیش آمده است که در نتیجه نشستن طولانی، پایتان خواب رفته است. این حس ناخوشایند ناشی از بی حسی پا، می تواند به راحتی حواس شما را از تمرکز کردن پرت کند.

مدیتیشن
برای مدیتیشن لازم است که مدت طولانی در یک جا ثابت بمانید

تمرین تنفس

دومین قدمی که برای مدیتیشن بر می دارید، تمرکز روی شیوه صحیح تنفس است. نمی دانم درباره قانون چهار-هفت-هشت شنیده اید یا نه. این قانون در حقیقت شیوه صحیح تنفس را به شما یاد می دهد. در این شیوه تنفس شما 4 ثانیه دم را انجام می دهید، هفت ثانیه آن را در بدن نگه می دارید و با یک بازدم هشت ثانیه ای آن را از بدن بیرون می کنید.

تنفس مدیتیشن
تنفس صحیح یکی از گام های مهم مدیتیشن است

برای افراد تازه کار، این روش تنفس خیلی آسان نیست. اگر تمرین تنفس را به درستی انجام ندهید، احتمال دارد به سردرد مبتلا شوید.

تمرکز روی یک نقطه

در مرحله بعدی از تمرین های مدیتیشن، شما باید تمرین تمرکز کنید. برای این کار باید یک نقطه سیاه یا سفید را در ذهن خود تصور کنید و مدام به این نقطه فکر کنید. این تمرین بسیار سختی است. چون همیشه افکار مزاحم تمرکز شما را به هم می زنند.

مراقبه مدیتیشن
برای مدیتیشن باید روی یک نقطه تمرکز کنید

آزاد سازی ذهن

آزاد سازی ذهن در حقیقت تمرینی است که به شما کمک می کند تا افکار خود را تحت کنترل بگیرید. وظیفه مغز ما تفکر کردن است. شما نمی توانید ذهن را از تفکر بازدارید. فقط می توانید این افکار را تحت کنترل بگیرید. گاهی اوقات افکار مزاحم و منفی همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می دهند. وقتی یاد می گیرید ذهن خود را آزاد کنید، در حقیقت کنترل همین افکار را در دست می گیرید.

آزاد سازی ذهن مراقبه
با مراقبه می توانید ذهن را از افکار منفی آزاد کنید

تصویر سازی ذهنی

سخت ترین مرحله مدیتیشن، تصویر سازی ذهنی است. بعضی از افراد به طور کلی، فاقد این توانایی هستند. این دسته از افراد اصلا نمی توانند در ذهن خود تصویری را به خاطر بیاورند. کسانی هم که می توانند این تصویر سازی را انجام دهند باید برای تقویت این مهارت، خیلی تمرین کنند.

تصویر سازی ذهنی در واقع آخرین و مهم ترین مرحله مدیتیشن است. شما در این مرحله یاد می گیرید که افکار مثبت و سازنده را جایگزین افکار منفی خود کنید. این همان چیزی است که احتمالا به نام ” قانون جذب” می شناسید.

مراقبه و قانون جذب
مراقبه، جذب خواسته های ذهنی است

چگونه مدیتیشن کنم؟

شروع مدیتیشن می تواند به تنهایی کار سختی باشد. اما برای انجام این تمرین ها، راهکارهای مختلفی وجود دارد.

مراقبه در منزل

شاید اطرافیان به شما پیشنهاد بدهند که این کار را در منزل آغاز کنید. پیشنهاد بدی نیست. اما این کار نیاز به تمرکز بسیار بالایی دارد. صدای زنگ تلفن، زنگ در حیاط، صدای بلند تلویزیون همسایه، صدای رفت و آمد ماشین ها و صداهای اجتناب ناپذیر دیگر می تواند به راحتی تمرکز شما را به هم بزند.

مدیتیشن و واقعیت مجازی
مدیتیشن در منزل

کتاب های صوتی برای مدیتیشن

این روزها، کتاب های صوتی مختلف، طرفداران خاص خودشان را دارند. شما می توانید از طریق اپلیکیشن های معتبر، کتاب های صوتی مختلفی را دریافت کنید.

مراقبه و مدیتیشن
کتاب های صوتی برای مراقبه وجود دارند

اما برای مدیتیشن استفاده از کتاب های صوتی خیلی کارآمد نیست. برای این ادعا سه  دلیل وجود دارد:

– کتاب های صوتی اکثرا به آخرین مرحله مراقبه پرداخته اند و به شما تکنیک های تنفس را یاد نمی دهند.

– اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانید تصویر سازی ذهنی انجام دهید، کتاب های صوتی به شما کمکی نمی کنند.

-بعضی از افراد در حین گوش دادن به کتاب های صوتی، می خوابند. بنابراین شما نمی توانید جریان مراقبه را به طور کامل دنبال کنید.

حضور در باشگاه های یوگا

یوگا شاید یکی از بهترین روش های انجام مدیتیشن باشد. من خودم طرفدار پر و پا قرص یوگا هستم. اما برای اینکه بتوانید همه تکنیک های مدیتیشن را به خوبی یاد بگیرید، باید حداقل 20 تا 24 جلسه در کلاس های یوگا شرکت کنید. این تجربه فوق العاده ای است.

اما اگر مشغله کاری به شما اجازه این کار را نمی دهد، باید به شما بگویم که راه حل جایگزین بهتری برای شما وجود دارد.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری است. شاید راجع به کاربردهای درمانی واقعیت مجازی شنیده باشید. مثلا درمان ترس از پرواز، درمان ترس از فضای بسته، درمان ترس از آسانسور.

اما باید بگویم که واقعیت مجازی می تواند در مدیتیشن هم به کار گرفته شود.

مدیتیشن با واقعیت مجازی

برای انجام مدیتیشن با واقعیت مجازی بهترین کار این است که شما به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا مراجعه کنید.

پیلوسکا
کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا

زمانی که هدست واقعیت مجازی را به چشم می زنید، می توانید خودتان را در یک جنگل سرسبز تصور کنید. شما در این جنگل قدم می زنید و هیچ کس دیگری همراه شما نیست. شما می توانید به تنهایی و با آرامش از این تجربه لذت ببرید.

 

تجربه مدیتیشن با واقعیت مجازی

شاید هم دوست داشته باشید در طول مراقبه خود، به کهکشان ها سفر کنید. تجربه ای که هیچ وقت نمی توانید در زندگی واقعی آن را تجربه کنید.

بعضی از افراد دوست دارند در همان حالی که روی یک صندلی در اتاق نشسته اند و منظره زیبای حیاط را نگاه می کنند، به یک داستان گوش بدهند. گوش دادن به یک داستان زیبا، می تواند روش مناسبی برای رهایی از افکار منفی و اضطراب های روزانه باشد.

 

واقعیت مجازی چه کمکی به مدیتیشن می کند؟

واقعیت مجازی با حذف عوامل مزاحم به شما کمک می کند که با آمادگی بیشتر و حضور ذهنی بیشتری، مدیتیشن را انجام دهید.

 

کدام تمرین مدیتیشن برای من مناسب تر است؟

بهتر است قبل از انجام مدیتیشن با واقعیت مجازی، از یک روان درمانگر مجرب مشورت بگیرید. او به شما کمک می کند تا محیط مناسب تری را انتخاب کنید. اگر هم به اضطراب، افسردگی یا مشکلات روحی دیگری مبتلا باشید، روان درمانگر در کنار شماست و به شما کمک می کند تا به راحتی به این مشکلات غلبه کنید.

منابع:

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

نگارنده و مترجم: سیمین معروف

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.