فوبیا و درمان با واقعیت مجازی

"فوبیاها شایع ترین اختلالات روانی هستند." "در طول زندگی ، 11٪ از مردم فوبیا خواهند داشت."

فوبیا و درمان با واقعیت مجازی
0

عوامل ترس : فوبیا

 

دوستان و همراهان گرامی سلام

شاید بسیاری از شما فرق ترس و فوبیا داشتن را ندانید و این دو را یکی تلقی کنید.ممکن است ندانید که برخی از مردم حتی فوبیای گوجه فرگی دارند و وقتی آن را میبینند حملات عصبی به آنها دست میدهد.میدانم که بسیاری از ماها درک درستی از فوبیاها و روش های درمانی آنها نداریم و برای بعضی هایمان مسخره و خنده دار میآید که کسی مثلا از جوجه بترسد ، اما از شیر وحشتی نداشته باشد.در این مقاله توضیح کاملی در خصوص ترس و فوبیاها و روش های نوین درمانی از جمله استفاده از واقعیت مجازی خواهم داد . تصور اغلب مردم در کشور ما از واقعیت مجازی بازی و سرگرمی در گیم نت هاست، اما باید بگویم که سالهاست در دنیا برای درمان بیماری ها و معالجه افرادی که از فوبیا رنج میبرند استفاده میکنند.پس با ما همراه باشید…

از آویو فوبیا،  که ترس از پرواز است گرفته تا زلو فوبیا، ترس از حسادت ، در لیست فوبیاها موجود است. لیستی طولانی از ترس هایی که ذهن انسان را آزار می دهد .

 

فوبیاها در اشکال مختلف ظاهر می شوند. آکروفوبیا Acrophobia ترس از ارتفاع است. آویوفوبیا ترس پرواز است. فلیونوفوبیا ترس از گربه ها است.  میکسو فوبیا Myxophobia ترس از لجن ( چیزهای لزج و چسبناک)است.  زایرو فوبیا Xyrophobia ترس از تیغ است. در حالی که برخی از آنها به خوبی شناخته شده است،برخی دیگر حتی شاید اسمشان به گوشتان هم نرسیده باشد، اما هر گونه فوبیا که باشد، فردی که از آن رنج می برد، با ترس و اضطراب زندگی می کند.
دکتر آر راید ویلسون، سخنگوی انجمن روانشناسی آمریکا می گوید: “فوبیاها شایع ترین اختلالات روانی هستند.” “در طول زندگی ، 11٪ از مردم فوبیا خواهند داشت.”
 فوبیاها (هراس ها) چه هستند و چگونه می تواند شخصی که  مثلا از اصلاح شدن می ترسد  و ممانعت از آن میکند درمان یابد؟ به فوبیا های مختلفی که ذهن انسان را آزار می دهد نگاهی انداخته و از  متخصصان بابت گزینه های درمانی در خصوص فوبیاها توضیحاتی دریافت نموده ایم که با شما به اشتراک میگذاریم.

درمان فوبیا
درمان فوبیا

ترس در برابر فوبیا

ویلیسون نوسینده کتاب ” پانیک نشو” می گوید: “فوبیاها شامل تجربه ی ترسی مداوم ، بیش از حد و غیر منطقی است. “فوبیا هنگامی اتفاق می افتد که یک فرد به یک موقعیت خاص یا شیء به خصوصی نزدیک می شود و با اینکه حتی انتظار رویکردشان هنگام مواجهه با آن را دارند و درک می کنند که ترسی که آنها تجربه خواهند کرد بی مورد و غیر منطقی و بی از حد مفرط خواهد بود اما دست خودشان نیست و کنترلی روی آن ندارند.”

کلید تشخیص ترس از فوبیا این است که  این را متوجه شوید که مثلا در مواجهه با عنکبوت  و خزیدن آن بر روی بازو در حالی که اکثر مردم  وحشت میکنند ،افرادی که آراکنوفوبیا ( عنکبوت هراسی ) دارند  از لحاظ جسمی و یا روانشناسی دچار اختلال شده و بهم میریزند.

ویلسون می گوید: “برای اینکه چیزی فوبیا توصیف و تلقی شود،  باید  جوری باشد سطح معینی از اختلال، ایجاد کند.” “من یک خانوم مراجعه کننده داشتم که از عنکبوتها می ترسید، و به نقطه ای رسیده بود که شبها اصلا بیرون نمی رفت، چراکه نمی توانست ببیند  عنکبوت ها کجا هستند”.

چگونه کسی به درجه ایی از ترس از عنکبوت می رسد که حتی نمی تواند بیرون برود؟

کتی هاگنبرن، دبیر علمی، سخنگوی انجمن بهداشت روان، می گوید: ”  طبیعت و اجزای طبیعت برای فوبیا ها وجود دارد.” “در صورتیکه که ما دقیقا نمی دانیم چرا و کجا فوبیا ها بوجود می آیند،  اما آنها نوعی بیماری روحی هستند، که ژنتیک  و همچنین محیط اطراف نیز در پدید آمدنشان نقش مهمی را بازی می کند  ، به این معنا که ممکن است فردی تجربه منفی یا آسیب و جراحت روانی داشته باشد که مربوط به هسته ی اصلی فوبیا آن شود. ”

علائم و نشانه های فوبیا
علائم و نشانه های فوبیا

 ترس از ترسیدن چیست؟


زمانی که فرانکلین دلانو روزولت گفت: “تنها چیزی که باید ازش بترسیم باشیم خوده ترسیدن است”، در واقع او فوبو فوبیا را توصیف کرد : ترس از ترسیدن.

اگر چه روزولت پیام های متفاوتی در ذهن داشت، او به طور ناخودآگاه بر روی چیز دیگری ضربه زد: فوبیاها محیط زندگی را اجرا می کنند و شامل همه چیز از عنکبوت تا فضای بیرونی است.

Hoganbruen می گوید: “شایع ترین ترس های مربوط به بلایای طبیعی یا عناصر مانند آب و رعد و برق، حیوانات و حشرات مانند عنکبوت ها و خون، صدمات و یا تزریق، مانند افرادی که در معرض خون و یا سوزن ضعیف هستند.

ترس پرواز یک فوبیایی است که به خوبی شناخته شده است و از 11 سپتامبر تنها بدتر شده است.

Hoganbruen می گوید: “ترس پرواز، در اخیر، شایع تر شده است. “از 11 سپتامبر، خیلی بیشتر از آنچه گذشته بود، آمده است.”
سپس ترس های اجتماعی وجود دارد که شامل ترس از سخنرانی عمومی، ترس از آزمون گرفتن یا ترس از مردم به طور کلی است.

با توجه به Phobialist.com، که صدها نفر از ترس های عصبی را فهرست می کند، مردم از ترس از شماره 8 و یا اکتو فوبیا و ترس از 13، triskaidekaphobia رنج می برند؛ ترس از سر و صدا، یا آکوستیکوفوبیا؛ ترس از مجسمه های ventriloquist یا مجسمه های موم، یا اتوماتا فتوفوبیا؛ ترس از نشستن، یا کتیزوفوبیا؛ و ترس از زنان زیبا و یا stestraphobia.

چگونه فرد ممکن است به خاطر ترس از همه چیز عدد 8 – هشت قارچ سرخ شده بر روی یک بشقاب، هشت حرف در یک جمله، و هشت بار در مورد یک بازیکن فوتبال، درمان شود؟

فوبیا و درمان با واقعیت مجازی
فوبیا و درمان با واقعیت مجازی

دیگر نترسید

ویلسون می گوید: “مردم به طور کلی به دنبال درمان فوبیا نیستند و درمان نشده آن را رها میکنند.” “درصد بسیار کمی یعنی حدود 6٪ از افراد مبتلا به فوبیا برای درمان  مراجعه کرده و ممارست نشان میدهند.آن عده هم که فوبیا زندگیشان را مختل نکرده ، راه حل های خودشان  را می یابند.

ویلسون توضیح می دهد :قبل از آنکه فوبیای فرد بسیار شدید شود، باید به دنبال کمک کردن به خود باشند.

ویلسون می گوید: “درمان که در گذشته شایع تر بود، حساسیت سیستماتیک نامیده شد.” “این یک درمان کاملا استاندارد بود – مردم آموزش دادند تا آرام شوند و در آن حالت آرام، به شیوه سلسله مراتبی، آنها درجهان قرار گرفتن در معرض ترس خود را افزایش داد.”

فوبیا و درمان با واقعیت مجازی
فوبیا و درمان با واقعیت مجازی

همانطور که فرد مضطرب شد، محرک ها برداشته می شود، و او مجاز به استراحت می شود. سپس آنها دوباره شروع می کنند – اما پیش از آن قرار دارند و یک قدم بیشتر می روند.

ویلیس می گوید: “اکنون ما در درمان افرادی با ترس و وحشت بیشتر تحریک آمیز هستیم.” “با استفاده از درمان شناختی-رفتاری، به جای اجازه دادن به فرد برای استراحت پس از در معرض تحریک، ما به آنها یاد می دهد که چگونه به مدیریت احساسات خود.”

انجمن روانشناسی آمریکا تغییر اصالت شناختی-رفتاری را “رویکرد درمانی” می نامد که تاکید شناختی بر نقش اندیشه ها و نگرش هایی که بر انگیزه ها و واکنش ها تأثیر می گذارد با تاکید رفتاری بر تغییرات عملکرد از طریق اصلاح احتمالات تقویت می کند. “

نگران نباشید، اگر شما راه خود را عوض کنید، شیوه رفتار شما تغییر خواهد کرد و اگر شیوه ای را که عمل می کنید را عوض کنید، راه شما را تغییر خواهد داد.

ویلیس می گوید: “یکی از تغییراتی که من انجام دادم این است که افراد مبتلا به هراس با نگرش هایی که با آنها دارند، کار کنند.” “این یک بازی علیه ترس و وحشت است: دعوت از احساساتی که باعث ترس و اضطراب می شوند و یاد بگیرند که آنها را تحمل کنند، به عنوان یک بخش اصلی درمان و با استفاده از شدت به جای آرامش بخشی را کنار بگذارید – این سریعترین راه برای بهبود است”.

 

فوبیا و درمان با واقعیت مجازی
فوبیا و درمان با واقعیت مجازی


این نیز با استفاده از بیش از یک روش برای حل مشکل است.

Hoganbruen می گوید: “نه همه درمانگرها به یک دکترین درمان و یا دیگری وابسته نیستند. “بسیاری از تکنیک های مختلف – حساسیت سیستمیک، درمان های رفتاری، درمان های شناختی رفتاری – را به یک رژیم درمان ترکیب می کنند.”

 

درمان فوبیا با تکنولوژی

درمان فوبیا نیز با پیشرفت تکنولوژی پیشرفت می کند و واقعیت مجازی به عنوان یک ابزار برای کمک به مردم برای برانگیختن اضطراب آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

ویلسون می گوید: “واقعیت مجازی، درمان جدیدتر دیگری است که برای فوبیا ها استفاده می شود.” “این به مدت سه یا چهار سال از استفاده گسترده به دلیل استفاده از تجهیزات بسیار گران است، اما در ایالات متحده آمریکا چهار یا پنج مکان وجود دارد که از امروز استفاده می کنند.”

دانشگاه واشنگتن یکی از موسساتی است که در درمان فوبی ها با واقعیت مجازی (VR)، همراه با زندگی واقعی، زندگی می کند. براساس یک انتشار خبری، “محققان آزمایشگاه فناوری رابط انسانی دانشگاه واشنگتن واکنش های ناگوار و اضطراب دانشجویان را که برخی از آنها فتنه بالینی عنکبوتها را قبل و بعد از درمان VR تحت درمان قرار داده بودند، اندازه گیری کردند. در طی درمان برخی از افراد یک مدل واقعی از یک عنکبوت بزرگ را لمس کرد، در حالی که یک مجازی را درک می کرد. “

ترکیبی از واقعیت با داستان کار کرد: دانش آموزان توانستند پس از اتمام سه جلسه درمان دو برابر نزدیک به یک عنکبوت واقعی باشند و کاهش بیشتر اضطراب در طول درمان را نسبت به افرادی که به تنهایی تحت درمان VR قرار گرفتند، گزارش دادند.

فوبیا و درمان با واقعیت مجازی
فوبیا و درمان با واقعیت مجازی

چگونه واقعیت مجازی می تواند به درمان فوبیا کمک کند

هنگامی که به VR Therapy وارد می شوید، ما با جمع آوری یک تصویر کامل از ترس از خود با نگاه کردن به تاریخ خود و درک تمام عوامل که در توسعه آن کمک کرده است کار می کنند. همانطور که در حال پیشرفت در حال پیشرفت در سرعت است که شما تنظیم، و شما روش های مختلف آرامش آموخته اید، ما قادر خواهیم بود به تدریج شما را به سناریوهای مجازی معرفی کنیم که به شما کمک خواهد کرد که هر محیط و شرایطی را که لازم است برای غلبه بر ترس از خود تسلط پیدا کنید – همه در حالی که تحت هدایت درمانگر مجاز است که چالش ها و پیچیدگی های چالش های خاص خود را درک می کند.

برای درک چگونگی این فرآیند برای شما کار خواهد کرد، مثال کسی را که دارای فاجعه ای شدید است و در برخی از مسئولیت های خود در کار دخالت می کند، در نظر بگیرید. پس از یادگیری در مورد چگونگی ایجاد انفجار شخص در طول زمان، ما می توانیم به تدریج به ایجاد یک مجموعه از محیط های مجازی کمک کنیم تا فرد بتواند بر خلاف شرایط فیزیکی غلبه کند و به او اجازه می دهد تا فضای محدود را به طور مداوم به کار گیرد. به عنوان مثال، یک سناریوی اولیه ممکن است یک فضای بزرگتر را به وجود آورد که فقط ناراحتی ملایم را به ارمغان می آورد. همانطور که فرد در هر محیطی در طی یک سری از بازدیدکنندگان به دفتر ما تسلط داشت و با کمک و راهنمایی نزدیک از درمانگر خود، فرد در نهایت قادر به غلبه بر استراحت در محیط امن در VR Therapy بود.

فوبیا و درمان با واقعیت مجازی
فوبیا و درمان با واقعیت مجازی
 برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان فوبیا ها به مراکز درمانی ما تماس حاصل نمایید  

 

محقق و مترجم: محجوبه فاموری
منبع منبع1 منبع 2 منبع3

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.