درمان قطعی ترس از آسانسور | پیلوسکا

بعضی از افراد از تنها ماندن در آسانسور می ترسند
0

درمان قطعی ترس از آسانسور

درمان قطعی برای ترس از آسانسور، امروزه به کمک واقعیت مجازی فراهم شده است. در این مطلب به شما این روش درمان را معرفی خواهم کرد. اما بهتر است قبل از آن، دلایل و نشانه های ترس از آسانسور را بشناسیم.

ترس از آسانسور درمان
ترس از آسانسور

بیماری ترس از آسانسور

شاید اطلاق واژه بیماری برای ترس از آسانسور اغراق آمیز به نظر برسد. اما واقعیت این است که ترس از آسانسور، یک فوبیای رایج در بین مردم است. این روزها، هزاران نفر هستند که با فوبیای آسانسور درگیر هستند. اگرچه که این وسیله خطری ندارد.

تشخیص  ترس از آسانسور

استفاده از پله به جای آسانسور

به طور معمول، ما وقتی از چیزی می ترسیم، از آن فرار می کنیم. این یک واکنش طبیعی است که در طول تکامل آن را آموخته ایم. اما این فرار کردن همیشه راه حل مناسبی نیست.

ترس از آسانسور علائم
ترس از آسانسور باعث می شود که بالا رفتن از پله جایگزین آسانسور شود

اولین واکنشی کسانی که از آسانسور می ترسند این است که از سوار شدن به آن خودداری می کنند. اما امروزه بسیاری از مجمتع های تجاری در ساختمان های بلند قرار گرفته اند که شما مجبورید از آسانسور استفاده کنید.

بی قراری و اضطراب

اگر دچار ترس از آسانسور هستید، وقتی به آسانسور سوار می شوید، احساس تنگی نفس و خفگی می کنید. همیشه نزدیک به درب خروجی می ایستید و سعی می کنید اولین نفری باشید که از آسانسور خارج می شوید.

ترس از آسانسور درمان قطعی
ترس از آسانسور می تواند باعث ایجاد بی قراری و اضطراب شود.

خطر سوار شدن به آسانسور

واقعیت این است که آسانسور حتی از پله برقی هم ایمن تر است. اما کسانی هستند که از سوار شدن به آسانسور می ترسند. دلایل مختلفی برای این فوبیا وجود دارد.

چرا از آسانسور می ترسیم؟

ترس از گیر افتادن در آسانسور

اکثر کسانی که تمایلی به رفت و آمد با آسانسور ندارند، از گیر افتادن در آن می ترسند. خب این طبیعی است. چون گیر افتادن در فضای کوچک و تاریک آسانسور، می تواند خیلی ناخوشایند باشد. اما این ترس نباید آن قدر شدید باشد که شما را از فعالیت معمولی خود بازدارد.

ترس از آسانسور دلایل
بعضی از افراد از گیر افتادن در آسانسور می ترسند

ترس از تاریکی

بسیاری از ما در کودکی هایمان از تاریکی ترسیده ایم. همیشه فکر کرده ایم که شاید در کمد دیواری یا زیر تختمان یک هیولا قایم شده است. اما برای بعضی از افراد این ترس تا بزرگسالی هم ادامه پیدا می کند. در حقیقت خیلی از آن ها تصور می کنند هیولای زیر تخت شان، حالا در آسانسور قایم شده است.

ترس از تاریکی
ترس از تاریکی می تواند عامل ایجاد ترس از آسانسور شود

ترس از مواجهه با افراد دیگر

ترس از حضور در جاهای شلوغ یا ترس از مواجهه با افراد دیگر، موضوعی است که معمولا به نام اضطراب اجتماعی شناخته می شود. اضطراب اجتماعی معمولا زمانی بروز می کند که فرد در مواجهه نزدیک با افراد دیگر قرار می گیرد. فضای کوچک آسانسور هم می تواند یکی از عواملی باشد که اضطراب را در فرد تشدید می کند.

ترس از فضای بسته

ترس از فضای بسته که به نام کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی هم شناخته می شود، یک عارضه معمول در بعضی از افراد است. این افراد در محیط های دربسته و کوچک، دچار اضطراب و تنش می شوند. اگر افرادی هم در این محیط کوچک وجود داشته باشند، این ترس و اضطراب بیشتر می شود.

ترس از فضای بسته
ترس از فضای بسته

فوبیای فضای بسته یک عامل جدی برای ایجاد ترس از آسانسور است. پیشنهاد می کنم قبل از اینکه ادامه این مطلب را بخوانید، به لینک زیر مراجعه کنید. باید اول مشخص که ترس شما از آسانسور به خاطر خود آسانسور است یا ترس از فضای بسته دارید.

اینجا کلیک کنید: ترس از فضای بسته، تشخیص و درمان آن

ترس از ارتفاع

ترس از ارتفاع، یکی دیگر از عواملی است که می تواند شما را از سوار شدن به آسانسور باز دارد. بالا رفتن آسانسور می تواند در شما ایجاد اضطراب و تپش قلب کند، آن قدر که احساس کنید که نمی توانید نفس بکشید. اگر به فوبیای ارتفاع یا بلندی هراسی دچار باشید، پایین آمدن آسانسور هم می تواند برایتان ترسناک باشد. شما احساس می کنید زیر پایتان خالی شده است، تعادل ندارید و هر لحظه سقوط می کنید. این باعث می شود که سرگیجه بگیرید و چشم هایتان سیاهی برود.

ترس از ارتفاع دلایل
ترس از ارتفاع می تواند باعث ترس از آسانسور هم بشود

اگر احساس می کنید ترستان از سوار شدن به آسانسور، به دلیل ترس از ارتفاع است، به دنبال درمان قطعی ترس از ارتفاع باشید.

حتما بخوانید: فوبیای ارتفاع و درمان آن

علاوه بر این دلایل فردی که در اینجا توضیح دادم، لازم است یاد آوری کنم که دلایل دیگری هم برای ترس از آسانسور وجود دارد.

دلایل خانوادگی

اگر اطرافیان و به ویژه پدر یا مادر شما از آسانسور می ترسند، خیلی بعید به نظر نمی رسد که این ترس را به شما هم منتقل کنند. اگر خودتان از آسانسور می ترسید، حتما درمان قطعی برای آن پیدا کنید. چون ممکن است ناخواسته این ترس را به کودکان خود هم ادامه دهید.

گاهی اوقات والدین، برای غلبه بر ترس در کودکان، آن را به سمت عامل ترس هل می دهند. اگرچه این یک راهکار درمانی شناخته شده است، اما حواستان باشد. هرگز به کودکتان اجازه ندهید به تنهایی سوار آسانسور شود. این کار برای حفظ امنیت کودک بسیار مهم است.

دلایل ژنتیکی

ترس های ما هم مانند سایر صفات می توانند از طریق ژنتیک انتقال پیدا کنند. اما فراموش نکنید که سهم ژنتیک در شکل دهی خصوصیات و صفات اخلاقی ما، فقط یک درصد است. بقیه صفات و ویژگی های ما از طریق محیط کسب می شوند. بنابراین اگر والدین شما از آسانسور می ترسند، این احتمال وجود دارد که شما شجاع تر از آن ها باشید.

پیدا کردن دلیل ترس از آسانسور مهم است، چون اولین قدم برای درمان آن است. خبر خوب این است که دلیل ترس از آسانسور هر چه که باشد، برای آن درمان قطعی وجود دارد.

رفع ترس از آسانسور

برای غلبه بر فوبیای آسانسور، روش های مختلفی وجود دارد. به شکل زیر نگاه کنید:

غلبه بر فوبیای آسانسور
سه روش برای غلبه بر ترس از آسانسور

لیست تهیه کردن

یکی از ساده ترین روش هایی که می تواند برای غلبه به ترس از آسانسور به شما کمک کند، تهیه کردن لیست است. این لیست باید شامل همه احساسات و اتفاق هایی باشد که در حین سوار شدن به آسانسور، تجربه کرده اید. وقتی این لیست را می نویسید، می توانید عامل ایجاد کننده ترس را در خود پیدا کنید.

ترس از آسانسور
احساسات و افکار منفی خود را لیست کنید

مواجهه با عامل ترس

وقتی از چیزی می ترسیم، معمولا از آن فرار می کنیم. با این روش، این ترس همیشه در وجود ما باقی می ماند. برای غلبه بر این ترس، باید با آن روبرو شویم. سعی کنید در ساعاتی که آسانسور خلوت تر است، سوار آسانسور شوید. البته این کار را در یک مکان آشنا انجام دهید.

آسانسور بازی

مثلا در آپارتمان یا محل کار خود وارد آسانسور شوید. قبل از اینکه دکمه را فشار دهید، مطمئن شوید که شماره پشتیبانی آسانسور در دسترس است. گوشی تلفن همراه خود را چک کنید تا مطمئن باشید آنتن دارید. درست است که قرار نیست اتفاق بدی بیفتد، اما وقتی این اقدامات را انجام دهید، خیالتان راحت است که گیر نمی افتید. سعی کنید چند بار با آسانسور بالا و پایین بروید. البته این کار را پشت سر هم انجام ندهید.

ترس از آسانسور
با ترس از آسانسور خود روبرو شوید

روان درمانی

شاید به نظر بعضی از محققان، ترس از آسانسور یک فوبیای واقعی نباشد. اما واقعیت این است که می تواند زندگی مبتلایان را دچار اختلال کند. یک روان درمانگر خوب می تواند به شما کمک کند تا به این ترس غلبه کنید. لازم است که دنبال یک درمان واقعی برای غلبه بر ترس از آسانسور باشید.

غلبه بر اضطراب
روان درمانگر به تشخیص دلیل ترس شما کمک می کند

درمان شناختی رفتاری

وقتی به روان درمانگر مراجعه می کنید، او تلاش می کند که دلیل ترس شما را پیدا کند. درمان های شناختی رفتاری در این میان، نقش مهمی ایفا می کنند. این درمان ها به شما کمک می کند که احساسات منفی خود را تحت کنترل بگیرید و آن ها را به احساسات مثبت تبدیل کنید.

درمان اضطراب
درمان شناختی رفتاری

هیپنوتیزم درمانی

در افراد مختلف، شدت ترس متفاوت است. برای بعضی از افراد، ترس می تواند فلج کننده باشد. به همین خاطر آن ها نمی توانند راجع به احساسات خود با روان درمانگر صحبت کنند. درمان شناختی رفتاری برای این دسته از افراد، جوابگو نیست. هیپنوتیزم درمانی یکی از راهکارهای جایگزین برای این افراد است. اما همیشه راهکار موفقی نیست.

غلبه بر ترس از آسانسور
هیپنوتیزم درمانی برای غلبه بر ترس از آسانسور

مواجهه درمانی

یکی دیگر از راهکارهایی که روان درمانگر برای شما پیشنهاد می کند، تجربه سوار شدن به آسانسور است. البته خودش هم در این سفر، همراه شماست. تکرار این فرآیند، می تواند باعث شود که شما به آسانسور عادت کنید. این کار کم کم ترس شما را از بین می برد.

واقعیت مجازی

امروزه پیشرفت تکنولوژی در ابعاد مختلف زندگی ما نفوذ کرده است. تکنولوژی به کمک ما آمده است تا زندگی راحت تری را برای ما فراهم کند. واقعیت مجازی هم یکی از همین مزایای پیشرفت تکنولوژی شده است. واقعیت مجازی به کمک روان درمانگرها آمده است تا درمان قطعی، دائمی و آسانی را برای غلبه بر ترس ارائه دهند.

مرکز درمان ترس از ارتفاع
درمان ترس با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی یک محیط سه بعدی کامپیوتری است. در واقعیت مجازی، محیط های مختلف شبیه سازی شده است. به عنوان مثال، وقتی به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا مراجعه می کنید، روان درمانگر بر حسب نیاز شما، استفاده از واقعیت مجازی را به شما پیشنهاد می دهد.

واقعیت مجازی برای ترس از آسانسور

شما به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا مراجعه می کنید و از روان درمانگر برای درمان ترس از ارتفاع کمک می خواهید. اگر لازم باشد، او به شما می گوید که هدست واقعیت مجازی را به چشم بزنید. حالا شما در آسانسور شیشه ای برج میلاد هستید.

ترس از آسانسور درمان با VR
واقعیت مجازی برای درمان ترس از آسانسور

درمان در شرایط کنترل شده

احتمالا شما هیچ وقت در دنیای واقعی، سوار این آسانسور نشده اید. همین الان هم دچار ترس و اضطراب هستید. اما نترسید. روان درمانگر در کنار شماست. او به خوبی و با دقت واکنش های شما را ارزیابی می کند. به همین خاطر هیچ خطری شما را تهدید نمی کند.

واقعیت مجازی
درمان در شرایط کنترل شده

درمان در زمان کوتاه

مدت زمان مواجهه درمانی با واقعیت مجازی، بسیار کوتاهتر از درمان به روش معمول  است. به کمک واقعیت مجازی، در هر جلسه مشاوره می توانید بارها وبارها بالا و پایین رفتن با آسانسور را تجربه کنید. هر جلسه درمانی شما، بسته به تشخیص روان درمانگرتان، 30 تا 45 دقیقه طول می کشد.

درمان قطعی و دائمی

درمان با واقعیت مجازی، یک درمان قطعی و دائمی است. بعد از اتمام جلسات درمانی، شما می توانید به راحتی سوار آسانسور شوید. بدون اینکه ترس و اضطراب را تجربه کنید. وقتی جلسات درمان شما در کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا، به پایان رسید، می توانید خودتان را به صرف یک شام دلنشین به برج میلاد دعوت کنید. بدون اینکه از سوار شدن به آسانسور شیشه ای آن بترسید.

بهترین کلینیک وی آر در تهران
بهترین مرکز درمان ترس با واقعیت مجازی

درمان دلایل جانبی

اگر ترس از آسانسور در شما، ناشی از ترس از فضای بسته یا ترس از ارتفاع باشد هم توسط روان درمانگر تشخیص داده می شود. خوشبختانه خبر خوب این است که این ترس ها هم با واقعیت مجازی قابل درمان هستند. بنابراین برای درمان قطعی و همیشگی ترس های خود، کافی است به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا سر بزنید.

پیلوسکا
کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا

منابع

منبع 1

منبع 2

نگارنده و مترجم: سیمین معروف

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.