درمان ترس از رانندگی با واقعیت مجازی

0

درمان ترس از رانندگی با واقعیت مجازی

 

بعضی ها می گویند رانندگی را دوست ندارند و یا می ترسند که پشت فرمان قرار بگیرند.ترس از رانندگی آنها را  آزار می دهد.خب اتفاق مثبت این است که روش درمان جدیدی به نام “درمان با واقعیت مجازی ” وجود دارد که برای اولین بار در کلینیک پیلوسکا و جایروس در حال انجام است.اما برای فهم درست این شیوه؛ بهتر است در ابتدا اندکی راجع به خود فوبیا صحبت کنیم.با ما همراه باشید

ترس از رانندگی
ترس از رانندگی

چنانچه به حدی از رانندگی و پشت فرمان نشستن می ترسید که این ترس موجب استرس و اضطراب شدید شما می شود، دچار “رانندگی هراسی” یا فوبیای “ترس از رانندگی” هستید. این فوبیای خاص ممکن است باعث شود احساس کنید که در هنگام رانندگی یا سوار شدن در ماشین، زندگی شما در معرض خطر قرار دارد.

حتی ممکن است به حملات پنیک، تپیدن قلب، تنفس سریع یا احساس وحشت و هراس شدید دچار شوید.

اگر اضطراب شما از رانندگی یا نشستن در ماشین شما را کنترل می کند و از رانندگی شما در آرامش جلوگیری می نماید، یا به هر شکل دیگری شما را آزار می دهد، بسیار مهم است که با ترس خود رو به رو شوید.

به این ترتیب، با انجام این کار توانایی این را پیدا خواهید کرد که دوباره پشت فرمان بنشینید و کنترل زندگی خود را به دست بگیرید.

استفاده از درمان “در معرض قرار دهی”

 

 

با ترس خود مواجه شوید. احتمالا قبلا هم به شما گفته اند که باید با ترس خود مواجه شوید.

قرار گرفتن در معرض ترس بسیار مهم است مخصوصا اگر از رانندگی به خاطر ترس از حمله و پنیک عصبی اجتناب می کنید. درمان “در معرض قرار گرفتن”  یکی از مهمترین راههای غلبه کردن بر ترس است، هرچند قبل از شروع درمان باید با روشهای آرامش بخش آشنا باشید و آنها را بدانید.

به این ترتیب، در طول جلسه درمان، حس کنترل بیشتری خواهید داشت.

  • اجتناب از ترس و اضطراب آن را در طول زمان بدتر می کند و می تواند موجب بروز فوبیا های دیگر شود.

 

یک مقیاس و معیار میزان برای اضطرابتان درست کنید.  با سطوح اضطراب خود آشنا شوید، تا قبل از دچار شدن به یک حمله پنیک و عصبی در مقیاس بزرگ، بتوانید اقدام لازم را انجام دهید. داشتن یک مقیاس برای میزان اضطراب همچنین به شما کمک می کند تا “در معرض قرار گرفتن” را پیش از شروع حملات پنیک متوقف کنید. مقیاس شما باید ویژگی های فیزیکی و روانی اضطرابتان را توصیف کند. یک نمونه از معیار های مقیاس ها مانند زیر است:

0 – کاملا آرام: بدون تنش ، با احساس آرامش

1 – حداقل اضطراب: احساس کمی نگرانی، بیشتر هشدار بودن و یا آگاهی

2 – اضطراب خفیف: تنش عضلانی، احساس سوزن سوزن شدن

3- اضطراب متوسط: افزایش ضربان قلب و تنفس، احساس ناراحتی کم که هنوز قابل کنترل است

4 – علائم اضطراب: تنش و کشش عضلانی، افزایش ناراحتی، آغاز تردید در تصمیمات

5 شروع وحشت: ضربان قلب تند و یا نامنظم می شود، سرگیجه، ترس از دست دادن کنترل، تمایل به فرار

6 – وحشت متوسط: گرفتگی قلب، تنفس دشوار، احساس بی نظمی

7 تا 10 – وحشت کامل: احساس هراس شدید، ترس از مرگ و افزایش احساسات پنیک ملایم

 

ترس های خود را بنویسید. چیزهایی را که باعث ترستان از رانندگی می شود را دقیقا مشخص کرده و بنویسید.

سپس، ترس هایتان دسته بندی کنید و ترتیب دهید. از آنهایی که کمتر موجب وحشت می شوند تا آنهایی که باعث حملات پنیک می گردند. این کار به شما کمک خواهد کرد که به تدریج بر ترس خود غلبه کنید. اما درمان به تدریج و به آرامی انجام می پذیرد تا کم کم بتوانید حقیتا کنترل امور را در دست بگیرید.

  • به عنوان مثال، نگه داشتن فاصله با ماشین رو به رویی ممکن است کمترین چیزی باشد که شما را از رانندگی در بزرگراه می ترساند، اما موجب حمل ی شدید پنیک و وحشت می شود.

 

مراحل را تدریجی پشت سر بگذارید. با چیز هایی که کمتر شما می ترسانند شروع کنید و به تدریج خود را در معرض اضطراب های بزرگتر قرا دهید.زمانی که کاملا بر یکی از ترسهایتان در لیست مورد نظر خود غلبه کردید سراغ ترس بعدی بروید.

برای مثال ممکن است با لیستی مانند لیست زیر از ترسهایتان شروع کنید و یک به یک با آنها مواجه شوید:

  • کلید ماشین را نگه دارید و خودرو را در پارکینگ نگاه کنید
  • داخل خودرو خود بنشینید و تا حداقل 5 دقیقه خود را سرگرم کنید
  • در اطراف بلوک محل خود رانندگی کنید
  • ابتدا چرخش به راس و سپس چرخش به چپ را انجام دهید
  • در یک خیابان های اصلی برانید
  • در بزرگراه برانید
  • در بزرگراه رانندگی کنید و از چند ماشین سبقت بگیرید

ترس از رانندگی

 

با رانندگانی که به آنها اعتماد دارید رانندگی کنید.  اگر متوجه شدید نمی توانید مسافر بودن در ماشین را تحمل کنید گام های “در معرض قرار گرفتن” را دنبال کنید.

به جای رانندگی، ممکن است بخواهید نشستن در کنارراننده ای که به او اعتماد دارید، با ترس خود مواجه شوید.

کسی را که فکر می کنید ایمن ترین اتخاب است و بهتر از بقیه مراقب شماست برای رانندگی انتخاب کنید. هنگامی که به راحتی در کنار آن راننده نشسته اید، سعی کنید با رانندگان دیگر نیز سواری کنید و رانندگی های چالش برانگیز تر را تجربه کنید.

  • هنگامی که به عنوان یک مسافر سوار ماشین می شوید، سعی کنید بفهمید که کدام شرایط برای شما راحت تر است. ترجیح می دهید در صندلی عقب بنشینید یا جلو! تجربه کنید تا بدانید کدامیک را ترجیح می دهید.

 

به یادگرفتن رانندگی تعهد داشته باشید.  اکثر مردم اولین باری که  پشت فرمان می نشینند، می ترسند. برای تسکین ترس خود، یک مربی- راننده ی آگاه را انتخاب کنید که دارای تجربه زیادی در تعلیم رانندگان است. یک راننده خوب می تواند شما را مطمئن کند و باعث شود در صندلی رانندگی احساس راحتی کنید.

  • ممکن است متوجه شوید که ترس شما از رانندگی در حقیقتا از آموزگاری ناشی می شود که به شما تعلیم رانندگی داده است.

درمان رانندگی هراسی با واقعیت مجازی

ترس از رانندگی
ترس از رانندگی

واقعیت مجازی یا VR این امکان را به فردی که دچار فوبیای رانندگی است می دهد تا به شکلی مجازی خود را در معرض ترسش قرار دهد. همانطور که می دانید بهترین درمان برای فوبیا های مختلف قرار گرفتن در معرض عامل ترس است.

اما درمان “در معرض قرار گرفتن” برای درمان رانندگی هراسی ممکن است در صورت وحشت فرد برای خود و وسایرین خطر آفرین باشد و حتی خطر جانی بیافریند.

اما واقعیت مجازی شرایط ایمنی برای تجربه ی رو یا رویی با ترس فراهم می کند. چراکه به راحتی و با استفاده از یک عینک واقعیت مجازی می توان در شرایط بازسازی شده عامل ترس را به شکلی ایمن تجربه کرد وگام به گام بر آن غلبه نمود.

البته انجام این کار علاوه بر اینکه می تواند بسیار لذت بخش و سرگرم کننده باشد، نیازمند مراقبت یک درمانگر و متخصص است که دقیقا طبق برنامه ای مدون فرد را مرحله به مرحله با ترسش رو به رو کند، به شکلی که درمان ماندگاری و تاثیر داشته باشد.

کلینیک جایروس و پیلوسکا ارائه دهنده خدمات درمانی با وقعیت مجازی، با در اختیار داشتن کادری مجرب و امکانات به روز تنها کلینیکی است که رسما در ایران به این روش درمانی روی آورده است.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مرکز درمانی VR

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.