ترس از فضای بسته در کودکان

0

ترس از فضای بسته در کودکان چیست؟

آیا ترس از فضای بسته در کودکان را می شناسید؟ من مادر کودکی هستم که ترس از فضای بسته دارد. او از سوار شدن به بسیاری از وسایل بازی در شهربازی می ترسد، سوار آسانسور نمی شود، از قایم موشک بازی با هم سن و سالانش لذتی نمی برد. برای درمان او چه کنم؟

ترس در کودکان

نگران نباشید. این مطلب را تا انتها بخوانید تا متوجه شوید برای غلبه بر ترس از فضای بسته در کودکان چه باید بکنید.

ترس از فضای بسته در کودکان چیست؟

ترس از فضای بسته (فوبیای فضای بسته) یا تنگنا هراسی که کلاستروفوبیا  هم نامیده می شود، یکی از معمول ترین ترس هایی است که هم در کودکان و هم در بزرگسالان دیده می شود.

ترس از فضای بسته

آیا ترس از فضای بسته در کودکان طبیعی است؟

زمانی که کودکتان شروع به چهار دست و پا رفتن می کند، ترس های او هم رفته رفته آغاز می شوند. بخشی از این ترس ها طبیعی هستند، زیرا او را از خطر حفظ می کنند. اما گاهی اوقات کودکان از چیزهایی می ترسند که به نظر ما اصلا ترسناک نیست.

ترس در کودکان درمان
آغاز ترس های کودکان

آیا ترس از فضای بسته در کودکم همیشگی است؟

ترس های کودکان معمولا با بالا رفتن سن آن ها، برطرف می شود. گاهی ممکن است ترس های کودکان با بالا رفتن سن شان به شکل دیگری بروز کند. ترس از فضای بسته چیزی است که در کودک از بین نمی رود، و در بزرگسالی به شکل های مختلفی بروز می کند.  مگر این که شما یا یک مشاور مجرب در کودکی ترس او را بر طرف کرده باشید.

ترس از فضای بسته را در کودکم چگونه تشخیص دهم؟

اگر کودک شما برخلاف بسیاری از بچه ها از بازی قایم موشک می ترسد، هیچ وقت زیر مبل یا پشت پرده نمی رود، از دیدن حیوانات در قفس می ترسد یا حتی با دیدن آن ها گریه می کند، در شهربازی از وسایل بازی که در آن ها بسته می شود، دوری می کند، به تنهایی به سرویس بهداشتی نمی رود، وقتی در ماشین نشسته است کمربند نمی بندد، همیشه از شیشه ماشین به بیرون آویزان شده است، در تونل ها چشمهایش را با دست می گیرد، احتمالا به ترس از فضای بسته مبتلا است.

ترس از فضای بسته در کودکان
ترس کودک از فضای بسته

چرا کودکم از فضای بسته می ترسد؟

به طور کلی، بعضی از کودکان نسبت به بقیه بچه ها، ترس بیشتری دارند، که این موضوع به دلایل مختلفی اتفاق می افتد:

دلایل ژنتیکی

بعضی از کودکان به طور کلی حساس تر هستند و نسبت به اتفاقات دور و برشان حساسیت بیشتری نشان می دهند.

ترس از فضای بسته در کودکان
دلایل ژنتیکی ترس از فضای بسته

دلایل خانوادگی

اگر خودتان از فضای بسته می ترسید یا در فضای بسته عصبی و مضطرب می شوید، سعی کنید خودتان را کنترل کنید. چون کودک شما رفتارهایتان را الگو برداری می کند و شما این ترس را به او هم انتقال می دهید.

ترس از فضای بسته
تنگناهراسی در بزرگسالان

رفتار والدین

والدین بیش از حد نگران و محافظه کار می توانند ترس های بیشتری را در کودکانشان ایجاد کنند. از امر و نهی کردن بیش از حد به کودک و ترساندن او خودداری کنید.

رخدادهای ناگهانی

جدا شدن والدین، بستری شدن در بیمارستان، تصادف،  از دست دادن یکی از نزدیکان که کودکتان خیلی به او وابسته بوده است، مثل پدر بزرگ یا مادربزرگ، تغییر محل زندگی یا تغییر در دوست های هم سن و سالش می تواند عامل ایجاد ترس در کودکان شود.

دلایل ترس از فضای بسته در کودکان
ترس در کودکان ناشی از جدایی والدین

دلایل ذهنی

گاهی ترس های کودکان از تخیلات آن ها ناشی می شود. به حرف های کودکتان به دقت گوش کنید تا بتوانید کشف کنید که دلیل فوبیای فضای بسته کودکتان، واقعی است یا تخیلی.

در برابر ترس کودکم از فضای بسته چه رفتاری نشان دهم؟

با ترس از فضای بسته در کودکان کنار بیایید.

اگر می دانید کودکتان از حضور در فضای بسته می ترسد، هرگز او را وادار نکنید در چنین موقعیتی قرار بگیرد. این امر فقط ترس او را بیشتر خواهد کرد.

احساسات کودکتان را بشناسید.

از کودکتان بپرسید از چه چیزی می ترسد؟ از او بپرسید وقتی می ترسد چه احساسی دارد؟ سوالات مناسبی از او بپرسید تا بتواند راجع به احساساتش با شما صحبت کند.

سعی کنید محیط را برای کودکتان مطلوب کنید.

وقتی کودکتان در یک محیط بسته قرار دارد ، سعی کنید به او بگویید که در یک محیط دنج و دوستانه قرار گرفته است مثلا تصور کنند که یک خرس بزرگ آن ها را در آغوش گرفته است.

درمان ترس از فضای بسته در کودکان
کودک در یک فضای بسته در آغوش یک خرس بزرگ است

ترس های کودکتان را جدی بگیرید.

اگر کودکتان در مورد ترس هایش با شما صحبت می کند، تمام حواس خود را به او بدهید. به او اطمینان بدهید که درکش می کنید، اگر خودتان هم در کودکی ترسی داشته اید، تجربه خودتان را با او مطرح کنید.

هرگز به خاطر ترس، کودکتان را سرزنش یا مسخره نکنید.

اگر کسی از اطرافیان این کار را می کند، حتما با او برخورد کنید. با کودکتان بدخلقی نکنید. تصور کنید در یک مهمانی خانوادگی، گرم صحبت هستید یا مشغول شام خوردن هستید و کودکتان از شما می خواهد او را تا سرویس بهداشتی همراهی کنید. به خاطر اینکه کلام شما را قطع کرده است یا شما را از سر میز بلند کرده است، با او بداخلاقی نکنید.

کودک شما بیشتر از شما از این ترس رنج می برد. این شما هستید که باید به او کمک کنید.

به کودک خودتان پیغام درست بدهید.

به او نگویید که  “تو دیگه بزرگ شدی، مثل بچه ها رفتار نکن”. ” اینکه ترس نداره”، ” دوستات اصلا از این موضوع نمی ترسند”. این رفتارهای مخرب، فقط باعث می شود که کودک اعتمادش را به شما از دست بدهد و دیگر راجع به ترس هایش با شما صحبت نکند.

درمان قطعی ترس در کودک
کودک را به خاطر ترس هایش سرزنش نکنید

با کودک همدلی کنید.

به او بگویید که اشکالی ندارد اگر از فضای بسته می ترسد. شما او را مجبور نمی کنید به تنهایی در فضای بسته قرار بگیرد اما در کنار او هستید تا به او کمک کنید تا بر ترس هایش غلبه کند.

اگر کودکتان برای غلبه بر ترس هایش با شما همراهی نکرد، از کسی که کودکتان به او اعتماد دارد مثل پدر بزرگ یا مادربزرگ کمک بگیرید.

بهترین روش برای اینکه به کودکتان کمک کنید تا به ترس از فضای بسته غلبه کند، این است که از یک مشاور مجرب کمک بگیرید.

آیا درمانی برای ترس از فضای بسته در کودکان وجود دارد؟

بله. روش های مختلفی برای درمان ترس از فضای بسته وجود دارد. هیپنوتیزم و دارو درمانی از جمله روش های پرکاربرد و مرسوم برای درمان ترس از فضای بسته هستند. اما مسلما استفاده از آن ها برای کودکان، توصیه نمی شود.

راه حل جایگزین برای غلبه بر تنگناهراسی کودکم چیست؟

مواجهه درمانی. سعی کنید برای کودکتان بازی هایی را طراحی کنید که در طی آن ها، در فضای بسته قرار بگیرند و کم کم با ترس خود مواجه شوند.

پتو درمانی.

وقتی ایستاده یا خوابیده هستند روی آن ها پتو بکشید. آن ها را جوری در آغوش بگیرید که حرکاتشان محدود باشد و از آن ها بخواهید که تلاش کنند تا خود را از دست شما نجات دهند. برای انجام این بازی حتما شرایط شادی را برای کودک فراهم کنید، زیاد سخت نگیرید و اجازه ندهید برای خلاصی از دست شما، به گریه بیفتد. این کار فقط ترس او را بیشتر می کند.

درمان ترس از فضای بسته پیلوسکا
مواجهه درمانی برای غلبه بر ترس از فضای بسته در کودکان

جعبه درمانی.

یک جعبه را پیدا کنید که کودکان به راحتی در آن جا بگیرد (نشسته یا ایستاده). و را درون جعبه قرار دهید و به او بگویید که تلاش کند تا خود را از جعبه بیرون بیاورد. فراموش نکنید که این کار را با خنده و بازی انجام دهید نه با دستور و فشار.

غلبه بر ترس از فضای بسته در کودکان
غلبه بر ترس کودکان از فضای بسته

برای انجام این بازی ها باید خیلی دقیق و هوشمندانه رفتار کنید. برای اینکه این بازی ها به کودکتان آسیبی نزند، نکات زیر را رعایت کنید:

آماده کردن کودک

حتما قبل از انجام این بازی ها با او صحبت کنید و دلیل انجام این بازی ها را برایش توضیح دهید. در تمام طول بازی مدام از او بپرسید که می خواهد ادامه دهد یا خیر.

کنترل رفتارهای کودک

مراقب واکنش های کودکتان باشید. اگر سر و صدا نمی کند یا حرفی نمی زند، حتما بازی را تمام کنید. احتمالا او آن قدر ترسیده است که نمی تواند واکنشی نشان دهد.

همراهی با کودک

حواستان باشد که هرگز کودک را در طول این بازی درون جعبه یا زیر پتو تنها نگذارید. باید همیشه کنار او باشید و با او صحبت کنید. اجازه بدهید اطمینان پیدا کند که شما هوایش را دارید و خطری او را تهدید نمی کند.

صبوری و حوصله

صبور باشید. برای خارج کردن کودکتان از فضای بازی، به او کمک نکنید. مگر اینکه خودش بخواهد به بازی خاتمه دهد.

قدردانی و جایزه دادن به کودک را فراموش نکنید.

حتما شما هم با من موافقید که انجام  این روش ها سخت و بسیار زمان بر است. شما باید تلاش و صبوری زیادی داشته باشید که بتوانید این روش ها را انجام دهید. اما من برای شما پیشنهاد بهتری دارم.

بهترین روش برای غلبه بر ترس کودکم از فضای بسته چیست؟

واقعیت مجازی. کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا به شما کمک می کند که بدون نگرانی ترس از فضای بسته را در کودک خود درمان کنید.

درمان فوبیای فضای بسته با VR
درمان ترس از فضای بسته با واقعیت مجازی

واقعیت مجازی چه کمکی به درمان ترس از فضای بسته کودکم می کند؟

واقعیت مجازی یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری است که امکان مواجهه با عامل ترس را برای کودکتان فراهم می کند. در این فضا، کودک شما در محیط های بسته مختلف مثل خانه، آسانسور شیشه ای قرار می گیرد و کم کم یاد می گیرد که بر ترس خود از فضای بسته غلبه کند.

واقعیت مجازی
محیط شبیه سازی شده واقعیت مجازی

واقعیت مجازی چه برتری بر مواجهه درمانی معمول دارد؟

درمان در شرایط کنترل شده

تمام شرایط مواجهه در واقعیت مجازی، تحت کنترل است. روان درمانگر عکس العمل های کودک شما را بررسی می کند و شرایط مواجهه را با توجه به میزان آمادگی و همکاری کودک تنظیم می کند.

درمان در شرایط ایمن

کودک شما در واقع در کلینیک روان درمانگر است ولی می تواند حضور در درون فضاهای مختلف را تجربه کند بدون اینکه خطری او را تهدید کند.

درمان در زمان کوتاه

زمان درمان با واقعیت مجازی خیلی کوتاه تر از مواجهه درمانی به روش معمول است.

اگر نگران ترس کودکتان از فضای بسته هستید، درمان با واقعیت مجازی را تجربه کنید. کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا جایی است که می توانید درمانی قطعی و دائمی برای ترس از فضای بسته کودکتان بیابید.

منابع:

منبع 1

منبع 2

منبع 3

نگارنده: سیمین معروف

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.