ترس از بلندی | درمان در پیلوسکا

0

ترس از بلندی چیست؟

ترس از بلندی که به نام آکروفوبیا یا بلندی هراسی هم شناخته می شود، یک عارضه جدی در زندگی بسیاری از مردم است. این عارضه می تواند کیفیت زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این مقاله به شما کمک خواهد کرد اگر: ترس از ارتفاع دارید و به دنبال راه حلی برای درمان آن می گردید.

ترس از ارتفاع
ترس از ارتفاع به نام بلندی هراسی یا آکروفوبیا هم شناخته می شود

ترس از ارتفاع

طبق تعریف دیکشنری آکسفورد، ترس غیر عادی و غیر قابل کنترل از ارتفاع به عنوان آکروفوبیا شناخته می شود. همه ما به صورت طبیعی از ارتفاع می ترسیم. این یک دلیل تکاملی دارد که ما را از خطر حفظ می کند. ولی این ترس نباید آن قدر شدید باشد که فرد را از زندگی طبیعی باز دارد.

ترس از ارتفاع
فوبیای ارتفاع می تواند کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد

چه کسانی از ارتفاع می ترسند؟

ترس از بلندی، در زنان و مردان، کودکان و بزرگسالان دیده می شود. آمارها نشان داده اند که از هر ۲۰ نفر، یک نفر از ارتفاع می ترسد. البته این ترس در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.

درمان قطعی ترس از ارتفاع
ترس از ارتفاع در زنان بیشتر از مردان دیده می شود

آیا فوبیای ارتفاع طبیعی است؟

همه افراد از نظر تکاملی، طوری رفتار می کنند که خود را از خطرات حفظ کنند. اما اگر به رفتارهای نوزادان دقت کنید، متوجه می شوید که آن ها از ارتفاع ترسی ندارند. با بالا رفتن سن، کم کم ترس های مختلف در انسان شکل می گیرند. این ترس ها تا جایی که ما را از خطر حفظ کنند، طبیعی هستند. اما اگر فعالیت های طبیعی زندگی را مختل کنند، می توانند نگران کننده باشند و باید درمان شوند.

بلندی هراسی
کودکان از بدو تولد ترسی از ارتفاع ندارند

تشخیص فوبیای ارتفاع

بلندی هراسی در افراد مختلف، به شکل های مختلفی بروز می کند. برای این که مطمئن شوید به این ترس دچار هستید یا خیر، موقعیت های زیر را در نظر بگیرید.

موقعیت اول

تصور کنید روی یک پل در حال رانندگی هستید. کمی جلوتر از شما تصادفی اتفاق می افتد. شما مجبور می شوید مدت زمان زیادی روی پل معطل شوید. آیا این کار به شما استرس می دهد؟

کلاستروفوبیا
رانندگی روی پل برای مبتلایان به آکروفوبیا ترسناک است

موقعیت دوم

شما می خواهید به یک سفر بروید. آیا به دنبال اتاق های طبقه همکف می گردید؟ آیا اگر هتل مورد علاقه تان، اتاقی در طبقه همکف نداشته باشد، به هتل دیگری می روید؟

ترس از ارتفاع
ترس از ارتفاع شما را به ماندن در طبقات پایین هتل وادار می کند

موقعیت سوم

دوستان شما را به یک مهمانی دعوت کرده اند. برای این مهمانی آن ها باربیکیو روی بالکن را برنامه ریزی کرده اند. اما شما از شرکت در این مهمانی سرباز می زنید. آیا از حضور در این بالکن، احساس ترس می کنید؟

بلندی هراسی
بلندی هراسی شما را از حضور در بالکن هم منع می کند

اگر پاسخ شما به هر سه سوال مثبت است، این احتمال وجود دارد که شما به ترس از ارتفاع یا بلندی هراسی مبتلا باشید.

چرا بلندی هراسی باید درمان شود؟

اگر این ترس درمان نشود، می تواند برای شما مشکلات زیادی ایجاد کند. این مشکلات می توانند حتی فعالیت های جزئی را هم تحت تاثیر قرار دهند. مثلا چه احساسی پیدا می کنید اگر نتوانید لامپ سوخته منزل خودتان را تعویض کنید؟ اگر فرزندتان بالای یک درخت گیر افتاده باشد و نتوانید او را نجات دهید، چه می کنید؟

ترس از ارتفاع و درمان آن
ترس از بلندی به درمان قطعی و دائمی نیاز دارد

علائم ترس از بلندی

هر کسی ممکن است به شکل های مختلفی، ترس از ارتفاع را نشان دهد. اما مجموعه ای از علائم هم وجود دارند که براساس آن ها ترس از ارتفاع، تشخیص داده می شود.

ترس از پرت شدن

ترس از پرت شدن، یک واکنش بدیهی در کسانی است که بلندی هراسی دارند. این افراد وقتی در ارتفاعات قرار می گیرند، احساس می کنند تعادل ندارند و ممکن است هر لحظه پرت شوند. به همین خاطر سعی می کنند تکیه گاهی پیدا کنند یا روی زمین زانو می زنند. موضوع خطرناک این است که بعضی از افراد، خودشان را خم می کنند و این واکنش ممکن است باعث پرت شدن آن ها شود.

ترس از ارتفاع درمان
واکنش به فوبیای ارتفاع

سرگیجه

قرار گرفتن در ارتفاعات، باعث ایجاد سرگیجه در افراد مبتلا به بلندی هراسی می شود. این حالت ممکن است در حین پرواز هم برای این افراد اتفاق بیفتد. به همین خاطر است که گفته می شود، ترس از ارتفاع، می تواند یکی از عوامل جانبی ایجاد کننده ترس از پرواز هم باشد.

ترس از ارتفاع علائم
ترس از ارتفاع باعث سرگیجه می شود

افکار ترسناک راجع به ارتفاع

کسانی که از بلندی می ترسند، همیشه نسبت به ارتفاع افکار منفی دارند. آن ها تصور می کنند در هر ارتفاعی ممکن است اتفاق های خطرناکی برای آن ها بیفتد. اگرچه بسیاری از این اتفاق ها هرگز نمی افتند، اما نگرانی این افراد بابت این موضوع، چیزی نیست که قابل کنترل باشد.

فوبیای ارتفاع
افکار مبتلا به ترس از ارتفاع، افکار منفی راجع به ارتفاع دارند

دلایل ایجاد کننده ترس از ارتفاع

فوبیای ارتفاع به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. در بعضی از افراد، ترس از بلندی ممکن است در نتیجه چند اتفاق با هم بیفتد. در ادامه به تعدادی از دلایل ایجاد کننده فوبیای بلندی اشاره می شود.

دلایل ژنتیکی

تحقیقات نشان داده است که فوبیاها می توانند از طریق ژنتیکی انتقال پیدا کنند. اگر پدر و مادرتان از ارتفاع می ترسند، این احتمال وجود دارد که این ترس به شما هم انتقال داده شود.

ترس از آسانسور درمان قطعی
ژنتیک یکی از عوامل ایجاد کننده ترس در انسان است

تجربیات بد

اگر قبلا از ارتفاعی سقوط کرده اید، طبیعی است که تا مدت ها از حضور در ارتفاعات بترسید. حتی اگر سقوط کسی را هم مشاهده کردید، باز هم می تواند در شما ترس از بلندی ایجاد شود.

ترس از ارتفاع بهترین مرکز درمان
دیدن سقوط فردی می تواند باعث ایجاد ترس از ارتفاع در فرد شود

والدین حساس

والدین حساس و سخت گیر می توانند فوبیا را در شما تشدید کنند. اگر آن ها خیلی به شما سخت بگیرند و همیشه شما را از رفتن به بلندی، منع کنند احتمالا همین موضوع در شما ترس ایجاد می کند.

رهایی از فوبیای ارتفاع

برای اینکه از ترس از بلندی رهایی پیدا کنید، راه حل های مختلفی وجود دارد. هر یک از این راه حل ها، ممکن است برای یک فرد مناسب باشد یا نباشد. اگر راه حل های مختلف را بشناسید، می توانید راه حل مناسب را پیدا کنید. البته اگر برای درمان از یک روان درمانگر کمک بگیرید، بهتر می تواند درمان مناسب شما را پیدا کند.

اضطراب درمان
روان درمانگر می تواند برای رهایی از فوبیا به شما کمک کند

روان درمانی

اولین قدم برای درمان ترس از بلندی این است که به یک روان درمانگر مجرب مراجعه کنید. او به کمک درمان شناختی رفتاری به شما کمک می کند که دلیل ترس خود را پیدا کنید. وقتی دلیل این ترس را پیدا کنید،‌ راحت تر می توانید درمان مناسب را پیدا کنید.

افسردگی درمان
روان درمانگر می تواند برای درمان ترس از بلندی، به شما کمک کند

اگر می خواهید درباره دلایل ایجاد فوبیای بلندی بیشتر بدانید، اینجا را بخوانید.

هیپنوتیزم درمانی

یکی دیگر از کاربردهای درمان شناختی رفتاری (CBT) این است که به شما کمک می کند افکار منفی خود را به افکار مثبت تبدیل کنید. اما این کار همیشه به آسانی امکان پذیر نیست. گاهی اوقات روان درمانگر مجبور است که از هیپنوتیزم درمانی برای غلبه بر احساسات منفی شما کمک بگیرد.

غلبه بر ترس از آسانسور
هیپنوتیزم درمانی برای غلبه بر ترس از ارتفاع

دارو درمانی

اضطراب و تندی ضربان قلب، همراه همیشگی کسانی است که از ارتفاع می ترسند. آن ها احتمالا برای غلبه بر این اضطراب، از داروهای ضد اضطراب استفاده می کنند. نکته مهم این است که این داروها بسیار اعتیاد آور هستند و فرد به آن ها وابستگی پیدا می کند.

دارو
دارو درمانی برای کنترل اضطراب ناشی از فوبیای ارتفاع

فراموش نکنید که این داروها، درمانی برای فوبیاها نیستند. بلکه فقط بروز علائم آن را تخفیف می دهند. مصرف این داروها باعث می شود که فرد در بسیاری از مواقع، متوجه نمی شود که ترس از ارتفاع دارد و ممکن است به خودش آسیب بزند.

عوارض جانبی داروها
مصرف داروهای ضد اضطراب می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یک محیط شبیه سازی شده کامپیوتری است. شما در این محیط می توانید با عامل ایجاد کننده ترس خود روبرو شوید. طی چند جلسه مواجهه درمانی کم کم یاد می گیرید که بر این ترس غلبه کنید.

ترس از آسانسور درمان با VR
ترس از ارتفاع با واقعیت مجازی قابل درمان است

درمان ترس از ارتفاع با واقعیت مجازی

وقتی از واقعیت مجازی برای درمان ترس از ارتفاع کمک می گیرید، مزایای مختلفی برای شما دارد. مهم ترین مزیت این است که درمان با واقعیت مجازی، یک درمان قطعی و دائمی است. سایر مزایای استفاده از واقعیت مجازی، به شرح زیر است:

درمان در کنار روان درمانگر

مهم ترین نکته این است که روان درمانگر در کنار شماست. او همه حالت های اضطراب و ترس شما را تحت کنترل دارد. به همین خاطر هیچ آسیبی به شما وارد نمی شود.

واقعیت مجازی
درمان تحت نظارت روان درمانگر

درمان در شرایط کنترل شده

درمان فوبیای ارتفاع با واقعیت مجازی در یک شرایط کنترل شده صورت می گیرد. این شرایط به شما کمک می کند که با ترس خود به شیوه صحیحی مواجه شوید. مواجهه درست می تواند مهم ترین قدم برای درمان است.

درمان ترس از ارتفاع
درمان با واقعیت مجازی در یک شرایط کنترل شده، صورت می گیرد

درمان در شرایط مطلوب

درمان ترس از ارتفاع می تواند به عنوان  بازی و سرگرمی در نظر گرفته شود. شما می توانید همان طور که سرگرم هستید و زمان خوبی را سپری می کنید، ترس از ارتفاع خود را هم درمان کنید.

واقعیت مجازی
می توانید درمان با واقعیت مجازی را مثل یک بازی در نظر بگیرید

کلینیک واقعیت مجازی پیلوسکا

کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا، اولین مرکزی است که در ایران امکان درمان های مختلف با واقعیت مجازی را فراهم کرده است. شما با مراجعه به این کلینیک، می توانید برای همیشه به ترس از ارتفاع خود غلبه کنید.

بهترین کلینیک وی آر در تهران
بهترین مرکز درمان با واقعیت مجازی

منابع

منبع ۱

منبع ۲

نگارنده: سیمین معروف

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.