بی خوابی و درمان | از رویا تا واقعیت

1

بی خوابی و درمان آن

بی خوابی و درمان آن در این مقاله برای شما توضیح داده می شود. عجیب نیست که شما هم با مشکلات خوابیدن دست و پنجه نرم کنید. اگر این مشکل را دارید، مطلب زیر را بخوانید.

تعریف بی خوابی

اختلالات خواب، انواع مختلفی دارند. یکی از مهم ترین آن ها، بی خوابی است. این روزها آدم های زیادی هستند که نمی توانند به راحتی بخوابند. اگر هم بتوانند بخوابند، چندین بار از خواب بیدار می شوند. حتی ممکن است در حین خوابیدن، کابوس هم ببینند.

بی خوابی
بی خوابی یک مشکل اساسی در زندگی فعلی ماست

علائم بی خوابی

همان طور که گفته شد، بی خوابی یکی از مشکلات خواب است. این مشکلات ممکن است در هر فردی به شکل متفاوتی آشکار شود. اما تعدادی از نشانه ها هم هستند که می توانند به عنوان علائم مشترک در نظر گرفته شوند که عبارتند از:

دیر به خواب رفتن

تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که ساعت های طولانی در رختخواب به سر ببرید، بدون اینکه خوابتان ببرد؟ شاید شب قبل از امتحان مهم این حالت را تجربه کرده باشید. اگر از آن دسته افرادی هم هستید که عادت دارند با تلفن  همراه به رختخواب می روند، بد خواب شدن و دیر به خواب رفتن چیز عجیبی نیست.  اما اگر همیشه با این مشکل مواجه هستید، احتمال دارد که بی خوابی داشته باشید و باید به دنبال درمانی برای آن باشید.

بیدار شدن در حین خواب

اگر نیمه شب، صدای بلندی بشنوید یا کودکتان ناگهان گریه کند، از خواب بیدار می شوید. این یک واکنش طبیعی است. بعضی وقت ها هم پیش می آید که با صدای موبایل از خواب می پرید. اول از همه خودتان را عادت بدهید که شب ها گوشی تان را بی صدا یا خاموش کنید. سعی کنید در اتاقی آرام بخوابید. اگر با همه این موارد، باز هم نمی توانید بخوابید احتمالا به بی خوابی دچار شده اید.

اختلالات خواب
بی خوابی به معنای بیدار شدن در طول شب است

صبح خیلی زود بیدار شدن

همیشه قرار نیست با سحرخیزی، کامروا باشید. اگر شب ها دیر می خوابید و صبح خیلی زود از خواب بیدار می شوید، به دلیل مشکلات کم خوابی و بی خوابی، خودتان را در معرض خطرهای جدی قرار می دهید.

نشانه های بی خوابی
صبح زود بیدار شدن یکی از نشانه های بی خوابی است

خستگی مفرط

بعد از یک روز کاری سخت و پرتنش، خیلی عجیب نیست که خسته باشید. اما اگر این احساس خستگی همیشه همراه شماست، حتی بعد از این که از خواب بیدار می شوید، شما به بی خوابی دچار شده اید. بهتر است هر چه زودتر برای این مشکل، راه حلی را پیدا کنید.

بی خوابی
خستگی مفرط یکی از نشانه های بی خوابی است

انواع بی خوابی

بی خوابی دو نوع مهم دارد که هر یک علائم و نشانه های خاص خودش را دارد.

بی خوابی اولیه

بی خوابی اولیه، عارضه ای است که بدون هیچ دلیل دیگری اتفاق می افتد. بدون اینکه بیماری خاصی داشته باشید، با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می کنید.

بی خوابی ثانویه

بی خوابی ثانویه، از عوامل جانبی دیگری ناشی می شود. بیماری های جانبی مثل آسم، افسردگی، سردرد، روماتیسم، دیابت، نوروپاتی و بسیاری از بیماری های دیگر می توانند باعث ایجاد بی خوابی شوند. در کسانی که به صورت افراطی مشروبات الکلی استفاده می کنند، بی خوابی یک نشانه بارز است.

نشانه های بی خوابی
مصرف مشروبات الکلی می تواند باعث بی خوابی شود

دلایل بی خوابی چیست؟

بی خوابی ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. گاهی چند دلیل ممکن است با هم ترکیب شوند تا بی خوابی را در بدن ایجاد کنند. بهتر است برای این که دلیل بی خوابی خود را پیدا کنید، از یک پزشک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

اضطراب درمان
کلینیک تخصصی تست خواب، جایروس

قبل از اینکه پزشک بتواند دلیل بی خوابی شما را بررسی کند، بد نیست علت های مطرح شده در ادامه را بررسی کنید. به کمک این مطالب می توانید راجع به مشکل خود اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

تنش های اساسی در زندگی

تنش های جدی مثل تعویض شغل، از دست شغل، از دست دادن کسی که او را دوست داشته اید یا جدایی می تواند باعث ایجاد بی خوابی در شما شود.

اضطراب و درمان آن
از دست دادن عزیزان می تواند یکی از دلایل ایجاد بی خوابی می شود

بیماری

بیماری های جانبی می تواند باعث ایجاد بی خوابی شود. حتی این امکان هم وجود دارد که بی خوابی به عنوان عوارض جانبی بعضی از داروها خودش را نشان دهد.

بی خوابی و بیماری های جانبی
بیماری های جانبی گاهی ممکن است باعث بی خوابی شوند

شرایط محیطی

اتاقی که در آن می خوابید، در کیفیت خواب شما بسیار تاثیر گذار است. نور، سر و صدا، دمای خیلی گرم یا خیلی سرد به شما اجازه نمی دهد که به راحتی به خواب بروید.

داروها

داروهای ضد فشار خون، داروهای ضد آلرژی، افسردگی و آسم می تواند باعث ایجاد بی خوابی در فرد شود.

عوارض جانبی داروها و بی خوابی
داروی ضد فشار خون می تواند باعث بی خوابی شود

تغییر برنامه زندگی

افرادی که مجبور هستند شب ها بیدار بمانند (مانند پزشک ها، پرستارها یا کسانی که شیفت شب کار می کنند) ممکن است بعد از مدتی به بی خوابی دچار شوند. اگر مجبور به شب بیدار ماندن نیستید، سعی کنید هر شب سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید تا الگوی خواب و بیداری شما تنظیم شود.

بی خوابی و درمان
کار کردن در شیفت شب، می تواند الگوی خواب را به هم بریزد

مشکلات ناشی از بی خوابی

اگر یک شب نتوانید به خوبی بخوابید، احتمالا صبح روز بعد کسل و خواب آلود هستید. این مشکل با یک لیوان قهوه حل شود. اما اگر چند شب خوب نخوابید، دیگر مشکل با لیوان قهوه حل نخواهد شد.این بی خوابی ها، کم کم مشکلات جدی برای شما ایجاد می کند.

درمان قطعی بی خوابی
بی خوابی همیشه هم با قهوه درمان نمی شود

عدم تمرکز

بی خوابی و کم خوابی می تواند توانایی تمرکز کردن را در شما کاهش دهد. وقتی نتوانید درست تمرکز کنید، ممکن است مشکلات زیادی را برای خودتان ایجاد کنید. مثلا رانندگی کردن در شرایطی که خواب آلوده هستید یا تمرکز کافی ندارید، می تواند هم جان خودتان را به خطر بیندازد هم جان بقیه را.

افسردگی و نشانه ها
بی خوابی می تواند باعث ایجاد عدم تمرکز شود

پایین آمدن کیفیت کاری

وقتی کارهای خود را بدون تمرکز و بی دقت انجام می دهید، کم کم کیفیت کارتان پایین می آید. اگر شغل حساسی داشته باشید، اولین خطا می تواند آخرین خطای شما باشد. بی خوابی ممکن است منجر به از دست دادن شغل تان شود. بیکار شدن از کار خودش یکی از دلایل بی خوابی است. بنابراین، این دو رویداد پیوسته به هم می توانند بی خوابی را رقم بزنند.

درمان بی خوابی
بی خوابی باعث کاهش کارایی می شود

خستگی مزمن

بی خوابی می تواند باعث شود که شما همیشه احساس خستگی کنید. وقتی بی خواب هستید، کیفیت خواب خوبی هم ندارید. به همین خاطر مغز و جسم شما فرصت کافی برای خستگی در کردن ندارند. به همین خاطر است که در طول روز احساس خستگی می کنید.

بی خوابی و درمان قطعی
بی خوابی، باعث ایجاد خستگی مزمن در فرد می شود

تشخیص بی خوابی

اگر احساس می کنید که بی خواب شده اید و باید برای بی خوابی و درمان آن چاره ای بیندیشید، بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. وقتی به پزشک متخصص اختلالات خواب مراجعه می کنید، از شما تست خواب می گیرد.

تست خواب
پزشک متخصص اختلالات خواب، از شما تست خواب می گیرد

اگر ویدئوی بالا را دیده باشید، متوجه می شوید که تست خواب چگونه انجام می شود و پزشک متخصص چه اطلاعاتی از این طریق به دست می آورد.

بعد از اینکه پزشک متخصص شما تشخیص داد که شما به اختلال بی خوابی مبتلا هستید، در صدد درمان شما بر می آید. یکی از جدیدترین درمان هایی که برای این موضوع پیشنهاد شده است، استفاده از واقعیت مجازی است.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی یک فضای کامپیوتری شبیه سازی شده است. واقعیت مجازی به شما امکان حضور در محیط های مختلف را می دهد. محیط هایی که در زندگی واقعی ممکن است اصلا در آن جا حضور نداشته باشید. مثلا می توانید به کمک واقعیت مجازی، در میان ستاره ها قدم بزنید. تجربه ای که در دنیای واقعی نمی توانید داشته باشید.

درمان اضطراب با واقعیت مجازی
با واقعیت مجازی به محیط های جدید سفر می کنید

واقعیت مجازی و بی خوابی

ساده ترین دلیلی که نمی گذارد خواب راحتی داشته باشید، ذهن درگیر شماست. وقتی ذهن تان مشغول است، بی خوابی و درمان آن تقریبا محال به نظر می رسد. اما اگر راهی پیدا شود که به شما کمک کند از درگیری های ذهنی نجات پیدا کنید، می توانید خواب راحتی هم داشته باشید.

وقتی ذهن تان درگیر است، نمی توانید خواب راحتی داشته باشید

واقعیت مجازی و رهاسازی ذهن

به کمک واقعیت مجازی می توانید ذهن خود را رها کنید. در حقیقت می توانید با واقعیت مجازی، مدیتیشن انجام دهید. حتما اسم مدیتیشن یا مراقبه را به عنوان یک روش مناسب برای رهاسازی ذهن شنیده اید. در حقیقت مدیتیشن، موثرترین روش برای کنترل افکار ناآرام ذهن است.

جدیدترین روش مدیتیشن
مراقبه ذهنی با واقعیت مجازی

مدیتیشن با واقعیت مجازی

وقتی با واقعیت مجازی مدیتیشن می کنید، می توانید در محیط های مختلف حضور داشته باشید. می توانید در کنار یک آبشار قدم بزنید. کنار ساحل دراز بکشید و به صدای آب گوش دهید. می توانید به صدای پرندگان هم گوش بدهید و به این ترتیب ذهن خود را آرام کنید.

مدیتیشن با VR
نمونه ای از محیط مدیتیشن با واقعیت مجازی

مدیتیشن و درمان بی خوابی

بسیاری از محققین، مدیتیشن را به عنوان یک روش ذهنی مناسب می دانند. اگر روزانه بیست دقیقه مدیتیشن انجام دهید، تغییر قابل توجهی در کیفیت خواب خود احساس می کنید.

درمان بی خوابی با واقعیت مجازی
مدیتیشن می تواند درمان موثری برای بی خوابی باشد

مزایای مدیتیشن با واقعیت مجازی

وقتی هدست واقعیت مجازی را به چشم می زنید، ذهن تان وارد دنیای جدیدی می شود. دنیایی که می تواند شما را آرام و بی دغدغه کند. این کار منافع زیادی برای شما دارد.

درمان اضطراب با واقعیت مجازی
با واقعیت مجازی به محیط های جدید سفر می کنید

مدیتیشن در یک فضای آرام

این مهم ترین مزیت مدیتیشن با واقعیت مجازی است. هیچ عاملی برای به هم ریختن ذهن شما وجود ندارد. شما می توانید با آرامش و بدون دغدغه، مدیتیشن را انجام دهید.

بهترین مرکز درمان بی خوابی
مدیتیشن برای درمان بی خوابی کمک موثری است

مدیتیشن در حضور پزشک

زمانی که مدیتیشن را انجام می دهید، پزشک در کنار شماست. او هم زمان که شما مدیتیشن انجام می دهید، فعالیت های مربوط به اختلالات خواب شما را رصد می کند و به این ترتیب می توانید دلیل بی خوابی خود را پیدا کنید.

واقعیت مجازی
وقتی با واقعیت مجازی مدیتیشن را انجام می دهید، پزشک در کنار شماست

بی خوابی و درمان آن با واقعیت مجازی

برای درمان بی خوابی با واقعیت مجازی، می توانید به کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا، مراجعه کنید. در این کلینیک امکان یک تجربه مطلوب برای مدیتیشن با واقعیت مجازی فراهم شده است. بعد از انجام مدیتیشن با واقعیت مجازی، می توانید برای همیشه با بی خوابی خداحافظی کنید. خوب بخوابید!

خواب خوب
تجربه یک خواب خوب در کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا

 

منابع

منبع ۱

منبع ۲

مترجم: سیمین معروف

1 نظر
  1. ستاره می گوید

    خیلی مفید بود. با تشکر از خدمات خوب شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.