اگر سرگیجه دارید کلیک کنید| سرگیجه| عدم تعادل

0

آیا تا به حال دچار سرگیجه و عدم تعادل شده اید به نحوی که زمین بخوری آن که اطرافیان از زمین خوردن شما جلوگیری کنند؟ در صورتی که تا به حال عدم تعادل و تلو تلو خوردن را تجربه کرده اید با ما همراه باشید تا علل بروز این وضعیت را برای شما توضیح دهیم.

اختلال تعادل چیست؟

عدم تعادل

اختلال تعادل به وضعیتی گفته می شود که شما احساس می کنید سرتان گیج می رود و در شرایط پایداری قرار ندارید. هنگامی که می ایستید، می نشیند یا دراز می ‌کشید احساس می ‌کنید که در حال تکان خوردن هستید یا روی یک سطح معلق و شناور قرار گرفته اید. در هنگام راه رفتن نیز احساس می کنید که هر آن ممکن است زمین بخوردید. عبارت سرگیجه می ‌تواند در افراد مختلف تعابیر متفاوتی داشته باشد به عنوان مثال در یک فرد به معنای احساس ضعف و ناتوانی باشد اما در برخی دیگر به صورت احساس چرخش شدید اتاق خود را نشان بدهد و مدت زیادی طول بکشد.

حدود ۱۵ درصد از افراد بزرگسال در آمریکا در سال ۲۰۰۸ دچار مشکلات تعادل و ضعف و ناتوانی بودند. اختلال تعادل می تواند توسط برخی از مشکلات جسمانی، مصرف برخی داروها یا بروز مشکل در مغز و گوش میانی به وجود بیاید. این اختلال می تواند به شدت بر روی انجام فعالیت های روزمره تاثیر بگذارد و به لحاظ روحی و روانی نیز فرد را درگیر کند.

علائم و نشانه های اختلال تعادل شامل چه مواردی است؟

در صورتی که شما دچار اختلال تعادل هستید ممکن است با علائمی از قبیل احساس ضعف و ناتوانی یا سرگیجه، زمین خوردن و افتادن، ناتوانی در راه رفتن، احساس سبکی سر، سرگیجه و احساس معلق بودن، تاری دید، احساس گیجی و ناتوانی در پیدا کردن مسیر مواجه شوید. برخی دیگر از علائم و نشانه های این اختلال شامل تهوع و استفراغ، اسهال، تغییر در تعداد ضربان قلب و فشار خون، احساس ترس، اضطراب یا پانیک است. ممکن است این علائم طی مدت کوتاهی به وجود بیایند و پس از آن از بین بروند یا آن که به مدت طولانی فرد را درگیر کنند و باعث احساس خستگی و افسردگی شوند.

چه عواملی باعث بروز عدم تعادل می شوند؟

عدم تعادل

عوامل متعددی در بروز عدم تعادل نقش دارند. مصرف برخی از داروها، عفونت گوش میانی، آسیب دیدگی سر و هر عاملی که بر روی عملکرد گوش میانی یا مغز تأثیر بگذارد می تواند تعادل شما را برهم بزند. پایین بودن فشار خون نیز می ‌تواند در هنگام ایستادن به صورت ناگهانی و تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده باعث احساس سرگیجه شود. مشکلاتی که بر روی سیستم بینایی و اسکلتی تاثیر می گذارند از قبیل عدم تعادل ماهیچه های چشم یا آرتریت می توانند منجر به عدم تعادل شوند که ریسک بروز عدم تعادل با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند. متاسفانه در اکثر موارد اختلال عدم تعادل به آرامی و بدون هیچ دلیل مشخصی به وجود می آید.

چگونه بدن به حفظ تعادل خود کمک می کند؟

تعادل بدن به یک مجموعه از سیگنال هایی که از ساختارها و اعضای مختلف بدن به ویژه گوش ها، چشم ها و عضلات بدن و سنسورهای لامسه در پا به مغز ارسال می شوند بستگی دارد. سیستم وستیبولار یک بخش از گوش است که به حفظ تعادل کمک می کند. هنگامی که شما راه می روید این سیستم به شناسایی نیروهای مکانیکی از قبیل نیروی جاذبه زمین می پردازد تا بدن را در بهترین شرایط ممکن قرار دهد. این اعضا با سایر سیستم های حسی بدن از قبیل سیستم بینایی و سیستم عضلانی- اسکلتی همکاری می کنند تا حالت بدن را در هنگام استراحت یا حرکت کردن حفظ کنند. این امر به شما برای حفظ حالت پایدار بدن و حفظ تعادل در هنگام راه رفتن و دویدن کمک می کند همچنین به شما کمک می کند که در هنگام تغییر حالت بدن بتوانید دید ثابت و مناسبی روی اشیاء مختلف داشته باشید.

در صورتی که سیگنال های ارسالی از این سیستم های حسی بدن عملکرد مناسبی نداشته باشند ممکن است شما دچار احساس عدم تعادل، سرگیجه و ناتوانی حرکتی شوید و در صورتی که شما با مشکلات حرکتی بیشتری از قبیل ضعف، کندی حرکات، لرزش بدن، و سفتی ماهیچه ها مواجه شده باشید نمی ‌توانید به طور کامل تعادل داشته باشید و این مسئله ریسک بروز زمین خوردن را افزایش می دهد.

عدم تعادل چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولاً تشخیص عدم تعادل دشوار است. پزشک عمومی برای آنکه به این نتیجه برسد که آیا شما دچار مشکل عدم تعادل هستید یا خیر به شما پیشنهاد می کند که به متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص شنوایی سنجی مراجعه کنید. متخصص گوش و حلق و بینی جراحی است که در زمینه درمان و تشخیص اختلالات و بیماری های گوش، بینی، گردن و گلو تخصص دارد. متخصص شنوایی سنجی نیز پزشکی است که در زمینه عملکرد شنوایی و سیستم وستیبولار تخصص دارد. ممکن است پزشک درخواست انجام تست شنوایی، آزمایش خون و عکس برداری از سر و مغز را بدهد تا همه احتمالات به طور دقیق بررسی و ارزیابی شوند.

یکی دیگر از روش هایی که برای تشخیص عدم تعادل وجود دارد بررسی حالت بدن است که در این حالت شما مقابل یک مانیتور بر روی یک صفحه متحرک قرار می ‌گیرید و پزشک به بررسی میزان تعادل شما در شرایط مختلف می پردازد. سیستم وستیبولار یک سیستم بسیار پیچیده است به همین دلیل انجام آزمایش های متعدد برای ارزیابی علت مشکلات مربوط به عدم تعادل کاملاً ضروری است.

چگونه اختلال عدم تعادل درمان می شود؟

اولین مسئله‌ ای که پزشک در درمان عدم اختلال مورد توجه قرار می دهد این است که آیا شما مشکلات دیگری نیز دارید یا از یک داروی خاص استفاده می ‌کنید که باعث عدم تعادل شده است یا خیر. در این حالت پزشک فرآیند درمان را شروع می ‌کند و استفاده از داروهای مختلف را پیشنهاد می دهد و در صورتی که شما مشکل و یک بیماری دیگر نیز داشته باشید شما را به متخصص ارجاع خواهد داد تا اختلال ایجاد شده درمان شود. برخی از بیماران به طور کامل از شر ضعف و ناتوانی و عدم تعادل نجات پیدا نمی کنند و به درمان های تخصصی نیاز دارند. متخصص توان بخشی می تواند با طراحی یک برنامه درمانی فردی به بهبود شرایط شما کمک کند.

حتما با پزشک خود در خصوص اینکه آیا اجازه رانندگی کردن را دارید یا خیر صحبت کنید و از او بخواهید که در خصوص روش های موجود برای کاهش ریسک زمین خوردن و آسیب دیدگی در هنگام انجام فعالیت های روزمره از قبیل بالا رفتن از پله ها، ورزش کردن و حمام کردن اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد. از راه رفتن در تاریکی خودداری کنید تا ریسک زمین خوردن شما کاهش پیدا کند. برای راه رفتن از کفش بدون پاشنه استفاده کنید و در صورت لزوم از عصا و واکر بهره بگیرید.

چگونه می توان به پزشک برای تشخیص عدم تعادل کمک کرد؟

عدم
در صورتی که دچار اختلال تعادل شده اید و قصد دارید هر چه زودتر مشکل شما برطرف شود و برنامه درمانی مشخصی داشته باشید به سوالات زیر جواب دهید و اطلاعات ضروری را در اختیار پزشک قرار دهید:
آیا احساس سرگیجه و معلق بودن در فضا را دارید؟ اتاق در کدام جهت شروع به چرخش می ‌کند؟ آیا انجام دادن یک حرکت خاص باعث سرگیجه و عدم تعادل می ‌شود یا اینکه در هنگام نشستن و دراز کشیدن این وضعیت به وجود می آید؟ آیا اختلال عدم تعادل با علائم دیگری از قبیل فشار در یک یا هر دو گوش، سردرد و مشکلات شنوایی همراه است؟ در چه شرایطی احساس سرگیجه و عدم تعادل شما بهبود پیدا می کند؟ چه مدت است که دچار عدم تعادل شده اید؟ آیا از داروهای خاصی استفاده می کنید؟ آیا تا به حال زمین خورده اید؟ آیا عاملی در زمین خوردن شما نقش داشته است یا خیر؟

مترجم:لیلا عبدالملکی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.