اختلال افسردگی و درمان آن | پیلوسکا

0

اختلال افسردگی

اختلال افسردگی یک عارضه مهم در قرن بیست و یکم است. افسردگی می تواند به شکل های متفاوت و به دلایل مختلف در زندگی ما بروز کند. آیا نشانه های افسردگی را می شناسید؟ آیا درباره انواع مختلف افسردگی چیزی می دانید؟ این مطلب را بخوانید تا درباره افسردگی و نشانه های هشدار دهنده آن آگاه شوید. این به شما کمک می کند که بتوانید راحت تر بر آن غلبه کنید.

افسردگی
افسردگی به عنوان اختلال قرن بیست و یکم شناخته می شود

اختلال افسردگی چیست؟

ما هیچ وقت نمی توانیم بفهمیم که افسردگی دقیقا چیست و از کجا به وجود آمده است. چون افسردگی ذره ذره در وجود ما جمع می شود و ما را از پا می اندازد. وقتی از افراد مبتلا به اختلال افسردگی می خواهید که حال خود را توضیح دهند، معمولا نمی توانند این کار را انجام دهند.

تعریف افسردگی
افسردگی تعریف مشخصی ندارد

اختلال افسردگی یک واکنش است.

افسردگی می تواند یک واکنش به رخدادی در زندگی باشد که برای شما غیر قابل باور است. می تواند واکنشی به تنش یا اتفاقی باشد که زندگی شما را تغییر داده است. می تواند عدم پذیرش آن چیزی باشد که در زندگی تان با آن روبرو هستید. اگر همیشه خودتان را خیلی وقف دیگران می کنید، این می تواند قدمی در مسیر افسردگی تان باشد، چون همیشه پاسخ این مهربانی ها را از طرف دیگران دریافت نمی کنید.

افسردگی و اتفاق های بد
افسردگی می تواند واکنشی به اتفاقات بد زندگی باشد

از کجا بفمیم افسردگی داریم؟

زمانی که افسردگی گریبان فرد را می گیرد، همه چیز برای او سخت می شود. او دیگر نمی تواند به زندگی عادی خود بپردازد. چیزهایی که قبلا او را خوشحال می کرده است، دیگر برایش معنا و مفهومی ندارد. انگیزه ای برای کارکردن یا درس خواندن ندارد. صبح ها به سختی از رختخوابش بیرون می آید. شب ها برای خوابیدن دچار مشکل است. بی اشتهایی هم بر او غلبه می کند. حتی در موارد حادتر، فرد از شانه کردن موها یا حمام رفتن هم اجتناب می کند.

بی خوابی ناشی از افسردگی
افسردگی می تواند به مشکلات خواب در فرد منجر شود

اختلال افسردگی چه عواملی دارد؟

دانستن  اینکه افسردگی شما از کجا ناشی می شود، به شما برای درمان بهتر کمک می کند.  البته همیشه پیدا کردن عامل افسردگی آسان نیست. فراموش نکنید که گاهی اوقات ممکن است دلیل افسردگی، چند عامل متفاوت باشد.

دلایل ژنتیکی

افسردگی هم یکی از بیماری هایی است که از طریق ژنتیک به فرد به ارث می رسد. اگر فردی با سابقه افسرده در فامیل دارید، متاسفانه شما هم مستعد این عارضه هستید. لطفا مراقب خود باشید.

افسردگی و دلایل ایجاد آن
افسردگی می تواند از طریق مولکول های DNA به ما انتقال پیدا کند

مرگ یا از دست دادن

زمانی که کسی از عزیزانمان را از دست می دهیم، غم و اندوه واکنش های طبیعی هستند. بعضی اوقات، تنش های شدید می توانند باعث ایجاد علائم افسردگی شوند. مثل زمان هایی که به بی ارزش بودن زندگی پی می بریم یا فکر خودکشی به سرمان می زند.

اضطراب و درمان آن
از دست دادن عزیزان می تواند باعث ایجاد افسردگی در فرد شود

درگیری با خانواده

گاهی اوقات درگیری با خانواده یا آشفتگی های خانوادگی می تواند باعث افسردگی شود. این موضوع در نوجوانان و به ویژه در سنین بلوغ خیلی مهم است.

افسردگی و دلایل آن
اختلاف با خانواده به خصوص در دوران نوجوانی می تواند باعث ایجاد افسردگی شود

رخدادهای بد گذشته

سواستفاده های جنسی، روحی و عاطفی در گذشته فرد، می تواند منجر به بروز افسردگی در سنین بالاتر شود.

افسردگی و دلایل آن
افسردگی می تواند به دلیل سواستفاده جنسی از فرد ایجاد شود

تغییر ناگهانی در زندگی

حتی اتفاق های خوب زندگی هم گاهی ممکن است باعث افسردگی شوند. مثل فارغ التحصیل شدن از دانشگاه یا مهاجرت. اتفاق های ناگهانی مثل از دست دادن شغل، پیدا کردن شغل جدید، ازدواج، طلاق، بازنشسته شدن یا بچه دار شدن می تواند باعث ایجاد افسردگی در فرد شود.

تغییرات ناگهانی در زندگی می تواند باعث ایجاد افسردگی شود، مثل طلاق

افسردگی پس از زایمان

حتما همه نام افسردگی پس از زایمان را شنیده اید. تغییر ناگهانی در بدن زن و افت میزان هورمون ها، می تواند باعث ایجاد افسردگی در بدن زن شود. اگر این افسردگی ادامه پیدا کند، می تواند هشدار دهنده باشد. به خصوص که آمارهای جهانی اعلام کرده اند که زنان به میزان دو برابر بیشتر از مردان، در معرض افسردگی هستند.

افسردگی پس از زایمان
افسردگی پس از زایمان در زنان بسیار رایج است

بیماری های جانبی

گاهی اوقات افسردگی می تواند به دلایل دیگری در زندگی فرد باشد، مشکلات خواب، اضطراب، دردهای مزمن یا بیش فعالی از مهم ترین عواملی هستند که می توانند در فرد افسردگی ایجاد کنند.

عوامل ایجاد کننده بیش فعالی
بیش فعالی می تواند باعث ایجاد افسردگی شود

عوارض جانبی داروها

افسردگی یکی از عوارض جانبی معمول در بسیاری از داروهایی است که ما مصرف می کنیم. اگر به دلیل مصرف دارو برای درمان بیماری خود، دارویی را مصرف می کنید که علائم افسردگی را در شما ایجاد می کند، حتما با پزشک خود برای تعویض دارو صحبت کنید.

عوارض جانبی داروها
مصرف داروهای مختلف می تواند باعث ایجاد افسردگی شود

مصرف الکل و مواد مخدر

در حدود 30% از کسانی که الکل و مواد مخدر مصرف می کنند، مستعد ابتلا به افسردگی هستند. عکس این موضوع هم ممکن است اتفاق بیفتد. کسانی که از افسردگی شدید رنج می برند، ممکن است به مصرف الکل و مواد مخدر روی بیاورند.

دخانیات و الکل
مصرف دخانیات می تواند یکی از عوامل ایجاد کننده افسردگی باشد

اختلال افسردگی چه علائمی دارد؟

شناختن علائم در اختلال افسردگی، یک عامل کلیدی است. متاسفانه در نیمی از افرادی که از این اختلال رنج می برند، این علائم شناخته نمی شود. مهم ترین این علائم عبارتند از:

  • مشکل در تمرکز کردن، به یاد آوردن جزئیات یا ناتوانی در تصمیم گیری
  • افسردگی و نشانه ها
    مشکل در تمرکز کردن می تواند ناشی از افسردگی باشد
  • گیجی
  • احساس گناه یا عذاب وجدان، سرزنش کردن و فکر کردن به اشتباهات تا مدت های طولانی
  • بدبینی و ناامیدی
  • افسردگی و تشخیص نشانه  ها
    یکی از نشانه های افسردگی، بدبینی و ناامیدی است
  • بی خوابی، صبح زود از خواب بیدار شدن یا طولانی مدت خوابیدن
  • بی قراری
  • عدم تمایل به فعالیت های جذاب مثل مهمانی رفتن یا ورزش
  • عدم تمایل به ارتباط جنسی
  • پرخوری یا از دست دادن اشتها
  • افسردگی و پرخوری عصبی
    افسردگی می تواند منجر به پرخوری در فرد شود
  • سردرد یا دردهای موضعی که قبلا وجود نداشته اند
  • مشکلات گوارشی
  • فکر کردن یا اقدام به خودکشی

برای اختلال افسردگی چه باید کرد؟

افسردگی می تواند برای هر فردی و در هر زمانی اتفاق بیفتد. مهم این است که در همان مراحل اولیه شناخته شود. شناخت اولیه می تواند به درمان بهتر افسردگی کمک کند. برای شناخت افسردگی باید چند قدم اساسی برداشته شود.

افسردگی خود را بپذیرید.

افسردگی خود را بپذیرید. قبول کنید که افسردگی جزئی از این مرحله زندگی تان است. سعی نکنید که آن را انکار کنید. وقتی تظاهر می کنید، حالتان خوب است، فقط اوضاع را خراب تر می کنید.

افسردگی
اگر افسرده هستید، نیازی نیست تظاهر به خوب بودن بکنید

به خودتان زمان بدهید.

برای غلبه بر اختلال افسردگی خود، به دنبال درمان های جادویی و معجزه آسا نباشید. درمان افسردگی، زمان می برد. هر چه درمان افسردگی با آرامش بیشتری انجام شود، احتمال نتیجه دادن آن بیشتر می شود.

افسردگی درمان در پیلوسکا
برای درمان افسردگی، به خودتان زمان بدهید

از دیگران کمک بگیرید.

سخت  ترین قدم همین است که از دیگران کمک بگیرید. اما بهتر است این توصیه را به خاطر داشته باشید که دوستان نزدیک، اعضای خانواده یا افراد مورد اعتماد شما، می توانند به شما کمک کنند. اگر دوست ندارید راجع به افسردگی و احساسات بد خود با اطرافیان تان حرف بزنید، می توانید از یک روان درمانگر مجرب کمک بگیرید. شما می توانید به روان درمانگر یا مشاور خود اعتماد کنید.

افسردگی درمان
روان درمانگر می تواند برای درمان افسردگی به شما کمک کند

برای درمان اختلال افسردگی چه باید کرد؟

آیا مشاوره به درمان افسردگی کمک می کند؟

تشخیص افسردگی خیلی آسان نیست. چون معمولا اطلاعات درستی راجع به اختلال افسردگی به روان درمانگر داده نمی شود. اما بهتر است بدانید که دانستن اطلاعات زیر می تواند به درمان شما کمک کند. اگر پاسخ این پرسش ها را بدانید، بهتر می توانید به روان درمانگر خود سرنخ بدهید.

– نشانه ها چه زمانی آغاز شده اند؟

– نشانه ها چقدر ادامه پیدا کرده اند؟

– نشانه های شما چقدر شدید هستید؟

– آیا افسردگی یا بیماری های روحی روانی دیگری در خانواده شما وجود دارد؟

– آیا سابقه مصرف دارو، الکل یا مواد مخدر را دارید؟

– آیا به بیماری دیگری مبتلا هستید؟

دانستن پاسخ این پرسش ها، کمک می کند که دلیل ایجاد افسردگی در شما بهتر و زودتر شناخته شود.

برای رفع افسردگی چه دارویی بخوریم؟

مصرف داروهای ضد افسردگی یکی از راه حل هایی است که ممکن است به ذهن شما هم رسیده باشد. اما چیزی که به صورت قاطعانه می توانم بگویم این است که مصرف دارو، افسردگی شما را درمان نمی کند. فقط اجازه بروز علائم و نشانه ها را به شما نمی دهد. حتی ممکن است پزشکان هم داروهای ضد افسردگی را تجویز کنند اما این راه حل مناسبی نیست.

درمان قطعی افسردگی با واقعیت مجازی
مصرف داروهای ضد افسردگی، درمان مناسبی برای این اختلال نیست

راه حل قطعی برای درمان اختلال افسردگی چیست؟

برای اینکه بتوانید اختلال افسردگی را در خود درمان کنید، باید یاد بگیرید که ذهن خود را تحت کنترل بگیرید. در واقع باید بتوانید ذهن خود را آرام کنید. بهترین روش برای آرام کردن ذهن، مدیتیشن است. البته قبول کنید که برای یک فرد مبتلا به افسردگی، انجام مدیتیشن تقریبا غیر ممکن است. اما این همه ماجرا نیست.

مدیتیشن و واقعیت مجازی
مدیتیشن روشی برای غلبه بر اختلال افسردگی

مدیتیشن با واقعیت مجازی

کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا، بهترین مکانی است که می تواند برای درمان افسردگی به شما کمک کند. وقتی به روان درمانگرهای  این مرکز، مراجعه می کنید،  به شما مدیتیشن با واقعیت مجازی را پیشنهاد می کنند.

بهترین کلینیک وی آر در تهران
بهترین مرکز درمان افسردگی با واقعیت مجازی

زمانی که هدست واقعیت مجازی را به چشم می زنید، می توانید خودتان را در یک جنگل سرسبز تصور کنید. شما در این جنگل قدم می زنید و هیچ کس دیگری همراه شما نیست. شما می توانید به تنهایی و با آرامش از این تجربه لذت ببرید.

مدیتیشن و واقعیت مجازی
به کمک واقعیت مجازی می توانید در محیط های مختلف حضور داشته باشید

شاید هم دوست داشته باشید در طول مراقبه خود، به کهکشان ها سفر کنید. تجربه ای که هیچ وقت نمی توانید در زندگی واقعی آن را تجربه کنید.

بعضی از افراد دوست دارند در همان حالی که روی یک صندلی در اتاق نشسته اند و منظره زیبای حیاط را نگاه می کنند، به یک داستان گوش بدهند. گوش دادن به یک داستان زیبا، می تواند روش مناسبی برای رهایی از افکار منفی و اضطراب های روزانه باشد.

پیلوسکا
کلینیک تخصصی واقعیت مجازی پیلوسکا

مزیت مدیتیشن با واقعیت مجازی

درمان در شرایط مطلوب

واقعیت مجازی با حذف عوامل مزاحم به شما کمک می کند که با آمادگی بیشتر و حضور ذهنی بیشتری، مدیتیشن را انجام دهید.

بهترین مرکز تخصصی واقعیت مجازی
مدیتیشن با واقعیت مجازی

درمان در شرایط موثر

هم چنین روان درمانگر در کنار شماست و به شما کمک می کند که موثرترین محیط را برای غلبه بر افسردگی خود انتخاب کنید.

درمان عوامل جانبی

اگر افسردگی شما ناشی از اضطراب یا فوبیاهای مختلف هم باشد، بعد از تشخیص روان درمانگر با واقعیت مجازی قابل درمان است.

در نهایت، امیدوارم که این مشکل برای شما رفع شود. امیدوارم که بتوانید دوباره کنترل اوضاع را در دست بگیرید. بسیاری از مردم درگیر افسردگی بوده اند و از آن رهایی پیدا کرده اند. برایتان امیدوارم که کسی را پیدا کنید که شما را درک کند و بفهمد دنیا از دید شما چگونه است. امید یکی از چیزهایی است که در دوران افسردگی ناپدید می شود. بنابراین من برای شما امید را آرزو می کنم، تا زمانی که خودتان دوباره امید خود را به دست بیاورید.

منابع

منبع 1

منبع 2

منبع 3

نگارنده و مترجم: سیمین معروف

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.