اختلال اضطرابی و شیوه های نوین درمان آن

اختلال اضطرابی
0

 

اختلال اضطرابی و درمان آن از طریق وی آر

دوستان پیلوسکایی سلام

تصمیم بر این است که تا جایی که امکان دارد شما را با تکنیک واقعیت مجازی در درمان انواع بیماری ها بیشتر آشنا کنیم و به همین علت این بار به سراغ درمان اختلالات اضطرابی رفته ایم که اخیرا نیز توانسته اند از وی آر برای درمان این اختلال استفاده کنند. با ما همراه باشید

به دلیل اثربخشی و گسترش برنامه های کاربردی در روانپزشکی، VR به سرعت در حال ظهور به عنوان یک ابزار قدرتمند جدید در درمان انواع اختلالات اضطرابی است.

اختلال اضطرابی
اختلال اضطرابی

VR صرفا یک تکنولوژی  برای بازی و سرگرمی نیست. با توانایی خود برای ارائه یک واقعیت مجازی همه جانبه، VR به طور فزاینده ای در زمینه درمان اختلال اضطراب و اختلالات اضطرابی در روانپزشکی کاربرد جدیدی پیدا کرده است.

در حالی که  واقعیت مجازی به صورت بالقوه  در کمک به افراد مبتلا به بیماری های روحی تا جایی شهرت پیدا کرده که به آن دستیار پزشک هم می گویند اما هزینه های بالای تجهیزات وی آر  مانع از راه اندازی آن در سطح کلان شده است و کلینیک پیلوسکا اولین مرکز درمانی است که از این تکنیک برای درمان انواع اختلالات و فوبیا ها استفاده می کند.

در حال حاضر با کاهش هزینه های تجهیزات و شواهد  بیشتری که در مورد اثربخشی فن آوری های مبتنی بر  وی آر به دست آمده است ، احتمال دارد که برنامه های کاربردی واقعیت مجازی در درمان انواع مختلف اختلالات اضطرابی گسترش یابد.

درمان اضطراب ناشی از فوبیا

درمان پیشگیرانه برای اختلال اضطرابی در روانپزشکی شیوه “قرار گرفتن در معرض عامل ” است ، در حالی که یک فرد به تدریج در معرض شیء ترسناک و فوبیای خود  (مانند سوسک یا رعد و برق) یا وضعیت (سخنرانی عمومی یا سوار آسانسور شدن ) به صورت کنترل شده و در یک محیط  امن قرار می گیرد ، مجبور خواهد شد که  با ترس خود مواجه شده و به تدریج بر اضطراب ناشی از فوبیای خود فائق آید .

یکی از نقاط ضعف درمان هایی که از روش مستقیم قرار گرفتن در معرض عامل ترس استفاده می کنند این است که بسیار زمان بر هستند . همچنین، حضور در وضعیت اضطراب آور باعث می شود فرد  بیش از حد تحت تاثیر قرار گیرد. وقتی مردم بخواهند که با ترس از پرواز خود مواجه شوند ، باید هزینه گزافی کنند تا بلیط هواپیما گرفته و خود را در معرض ترس فوبیا خود قرار دهند و این نیز یکی دیگر از اشکالاتی است که بر سیستم سنتی درمان وارد است

 

 

چگونه واقعیت مجازی در درمان اختلال اضطرابی کمک می کند؟

سیستم های VR به درمان گر ها  اجازه می دهد تا محیط های مجازی کامپیوتری را در یک محیط امن و کنترل شده ایجاد کنند که در آن افراد مبتلا به اضطراب قرار گرفته و  احساس حضور و غوطه ور شدن در محیطی که از آن می ترسند را تجربه  کنند. به عنوان مثال، افرادی که از پرواز می ترسند می توانند در یک محیط VR قرار بگیرند، جایی که آنها می توانند در یک هواپیمای مجازی بارها و بارها در زمان کوتاهی حس و حال پرواز را تجربه کنند ، که همین مسئله  به آن ها اجازه می دهد که دیگر نیازی  به هواپیمای واقعی نداشته باشند و در عین حال همان سطح از اضطراب را هم تجربه کنند . استفاده از این شیوه برای درمان انواع فوبیا ها بسیار مفید و موثر است

اختلال اضطرابی
اختلال اضطرابی

برنامه های کاربردی VR بر روی انواع دیگر اختلالات طیف اضطراب مانند اسکیزوفرنی، اختلال پانیک ، درد حاد و مزمن، اختلال اجتماعی، اعتیاد داشتن مانند سیگار کشیدن، PTSD، اختلالات خوردن و غیره مورد مطالعه قرار گرفته اند و شواهد نشان می دهد که VR می تواند بخش بسیار موثری از  پروسه درمان تمام این مشکلات و اختلالات روانی باشد .

  1. 1. یک مطالعه کنترل شده تصادفی، اثرات VR را سودمند تر ، مقرون به صرفه تر و عملی تر از CBT استاندارد (درمان رفتاری شناختی) در درمان اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) یافت.کاهش اضطراب در این روش سرعت بیشتری داشت و این بهبود در یک پروسه شش ماهه بررسی شد و نتایج به دست آمده از این بهبود همچنان حفظ شدند
  2. . بررسی مطالعات مختلف تحقیقی در مورد استفاده از VR در درمان PTSD نشان داد که درمان با وی آر  در درمان PTSD با رضایت و پذیرش بالایی از بیماران همراه بوده است . یک مطالعه موردی نشان داد که یک بازماندۀ حملات مرکز تجارت جهانی(حادثه 11 سپتامبر)  که مبتلا به PTSD شد، با قرار گرفتن در معرض وی آر  تحت درمان قرار گرفت و پس از بهبودی با تزریق سنتی بهبود یافت و 83٪ کاهش علائم افسردگی و 90٪ کاهش علائم PTSD را از خود نشان داد  نشان داد.
  3. یک فرآیند تحلیلی که درباره این روش تحقیق می کرد  در سال 2015 نشان داد که پیشرفت های حاصل از وی آر  در درمان اضطراب و اختلالات مرتبط با اضطراب به زندگی واقعی منتهی می شود و درمان VR باعث تغییرات رفتاری قابل توجه در شرایط واقعی می شود. این مطالعه به شدت از استفاده از واقعیت مجازی  در درمان فوبیا های خاص حمایت کرد.
  1. همچنین به نظر می رسد VR یک پلت فرم امیدوار کننده برای تدریس مهارت های اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم است. یک مطالعه پژوهشی، تأثیر آموزش مجدد شناخت اجتماعی واقعیت مجازی بر روی کودکان مبتلا به اوتیست را بررسی کرد و بهبودی قابل توجهی در شناخت احساسات، استنباط اجتماعی و استدلال این کودکان مشاهده کرد .
  1. افراد مبتلا به بیماری های شدید روانی اغلب نمی توانند به خوبی در مصاحبه های کاری ظاهر شوند و به همین خاطر بیشتر آن ها دچار مشکلات شغلی هستند . وی آر می تواند فضایی شبیه سازی شده به وجود بیاورد که بیمار بتواند مصاحبه های شغلی را در محیطی کنترل شده و بدون خطر تجربه و تمرین کند.میزان موفقیت در مصاحبه های کاری برای افرادی که از این روش استفاده کرده اند چیزی حدود 83 درصد بر آورد شد
اختلال اضطرابی
اختلال اضطرابی

واقعیت مجازی  در روانپزشکی به سرعت در حال رشد و تکامل است  و به همین دلیل تکنولوژی وی آر  پیشرفت می کند و راه های بیشتری برای استفاده از آن در روانپزشکی مورد بررسی قرار می گیرد. کلینیک پیلوسکا اولین مرکزی است که برای درمان فوبیا از این روش استفاده می کند.اگر تمایل دارید که اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید می توانید به دیگر مقالاتی که در این وب سایت وجود دارد مراجعه کنید و یا اینکه اینجا را کلیک کنید تا مستقیما با کارشناسان ما صحبت کنید.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز VR

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.